Här är Sveriges mest företagsvänliga kandidater

Företagarnas kandidatguide har partiernas kandidater till riksdag och kommunfullmäktige gett svar på ett antal frågor kopplat till förbättrat företagsklimat.

Med knappt två veckor kvar till valdagen kan de som vill rösta som företagare på så vis få en överblick av tusentals kandidaters ställningstagande i frågor som är viktiga för företagande och företagare i Sverige.

Frågorna som ställts till kandidaterna är baserade på svaren som företagare själva gett i ett antal undersökningar under mandatperioden om vilka hinder och möjligheter de upplever inom områden som exempelvis kompetensförsörjning, regelbörda och skatter.

– Kandidatguiden är ett verktyg som gör att politiker och företagare kan nå varandra genom bruset i valrörelsen, en valkompass helt enkelt.

– Vi är glada över att så många politiker valt att besvara frågorna, och hoppas det kan bidra till ökad kunskap om de som skapar fyra av fem nya jobb, nämligen småföretagen, säger Patrik Nilsson, samhällspolitisk chef på Företagarna.

Hittills har närmare 1 300 politiker besvarat enkäten, vilka de är och deras svar går att läsa på Kandidatguidens hemsida.

• valkompass
  • valet2018
  • val2018
  • #4av5jobb
  • analys och opinion
  • patrik nilsson

Vi företräder närmare 70 000 företagare, vilket ger oss en stor möjlighet att påverka och driva opinion för ett bättre företagarklimat. Våra medlemmar gör oss till en stark och trovärdig röst i maktens korridorer.