Idag börjar The Swedish Affär i LA. Företagarna på plats med mångfaciterad svensk representation.

Pressmeddelande   •  Jun 09, 2013 10:44 CEST

Idag börjar The Swedish Affär i LA. Ett 2-dagars event (9-10/6) som en förlängning av ”The Global gaming expo E3”. Svensk kreativitet och svenska kreativa företag är mer attraktiva än tidigare. Flertalet svenska förmågor har fått inbjudningar och utmärkelser i Hollywood. Utvecklandet av spelen ”Minecraft” och ”Battlefield” har beskrivits som den största exportsuccén sedan ABBA.

Syftet är lyfta svenska företag och svenska talanger på den amerikanska marknaden och ge dem ett sammanhang för att möta nya kunder och samarbetspartners. Arrangemanget i sig arrangeras för andra året i rad och ca 800 amerikanska och internationella producenter, investerare, direktörer och beslutsfattare är inbjudna.

-  Det är unikt att alla delar av svensk kreativ sektor boomar samtidigt: musik, film, reklam, dataspel, mode och böcker. Kraften i detta försöker vi fånga upp i The Swedish Affär, men också få svar på gåtan vad detta beror på, säger säger Per Strömbäck, talesperson för Dataspelsbranschen och en av arrangörerna till The Swedish Affär.

Flertalet aktörer från Sverige. Sveriges Handelsminister kommer på besök, Dataspelsbranschen, Sveriges Kommunikationsbyråer, UD m.fl. Företagarna deltar på The Swedish Affär för att stötta ett spännande forum där Svenska entreprenörer kan nå nya globala affärsmöjligheter.

- Vi jobbar för att fler entreprenörer ska hitta till nya attraktiva marknader där svenska innovationer är extra eftertraktade. Dataspel, film, reklam och media är branscher som vuxit och blivit allt viktigare för Sveriges export. The Swedish Affär är ett genuint samarbete mellan företag, organisationer och det offentliga för att skapa bättre affärsmöjligheter och det känns väldigt roligt att Företagarna kan vara med och bidra till detta, säger Elisabeth Thand Ringqvist, vd Företagarna.

Svenska Dataspelsbranschen har även breddat sin verksamhet. Karlstadbaserade företaget Nordic Games köpte i våras amerikanska THQ:s konkursbo för 4,9 miljoner dollar. 150 kända speltitlar utvecklade för miljardbelopp hamnade hos en svensk aktör.

- Årets Företagare 2012 blev Tarsier Studios som också är på plast på The Swedish Affär. Vi har flera duktiga entreprenörer som visar framfötterna i en relativt dold bransch. Utvecklingen av spel till läsplattor och andra plattformar bara fortsätter – här ligger stora affärsmöjligheter för kunniga, affärsdrivna svenska entreprenörer som ligger i framkant, avslutar Elisabeth Thand Ringqvist.

Medverkande är ett 40-tal svenska företag och aktörer.

Bakom står bl.a. Swedish-American Chamber of Commerce LA, Dataspelsbranschen, Sveriges Kommunikationsbyråer, UD, flera regioner m.fl.

Mer om programmet finns att läsa på www.sacc-la.org/ samt www.theswedishaffair.com/

Pressbilder finns på www.foretagarna.se/press, www.theswedishaffair.com samt www.dataspelsbranschen.se

Företagarna är Sveriges största företagarorganisation. Vår uppgift är att skapa bättre förutsättningar för företagande i Sverige. Vi erbjuder våra medlemmar juridisk rådgivning, förmåner och ett brett utbud av nätverk och event. Företagarna är medlemsägda, medlemsstyrda och partipolitiskt obundna. Vi finns över hela landet med 19 regionkontor och 260 lokala nätverk och mötesplatser.

Kommentarer (0)