Jobb skapas när företagen har råd att anställa

Regeringen presenterade idag sin jobbsatsning och Företagarna gillar att regeringen lyfter problematiken kring finansiering för småföretagen. Samtidigt kastar de stora planerade skattehöjningarna skugga över näringslivet, ”När det kommer till kritan är det när företagen har råd att anställa som riktiga jobb skapas”, säger Företagarnas chefsekonom, Daniel Wiberg.

- Företagarna välkomnar en satsning på företagandet i Sverige men frågan är vad som sipprar ner till småföretagen. Investeringarna måste jämföras med de skattehöjningar som kommer genom ökade arbetsgivaravgifter, minskade ROT- och RUT-avdrag och nu ytterligare höjningar av skatten drivmedel, säger Daniel Wiberg.

Företagarna har länge påpekat att småföretagare har svårt att få finansiering när de vill expandera sina verksamheter, senast i en rapport i våras. Vi välkomnar därför att regeringen nu lyfter problematiken och utredningsförslaget som presenterades i våras, gällande de statliga riskkapitalsatsningarna.

- Vi tror att flera av de förslagen på sikt kan leda till bättre finansieringsvillkor för småföretagen, säger Daniel Wiberg.

Exportoffensiv

Delar av satsningarna på export är redan kända, till exempel satsningen på exportfrämjande och Företagarna tycker det är bra att regeringen samlar olika exportfrämjande åtgärder. Men som Företagarna tidigare har konstaterat, är frågan om den aviserade finansieringen av denna kommer att räcka för några betydande insatser.

Matchningsproblematiken

Att det finns ett problem med matchningen på arbetsmarknaden är känt och ett samlat greppkring problematiken behövs. Företagarnas projekt tillsammans med Arbetsförmedlingen, Jobbsökarna, är ett utmärkt exempel på hur den problematiken kan lösas.

Företagarna kommenterade i våras regeringens näringslivspolitiska satsning samt lyfte diskussionen om vad en statlig bank ska ha som uppdrag. Vi har även släppt en rapport som visar att småföretagen vill växa men att de saknar finansiering.

För mer information kontakta:

Terje Frennefalk

• daniel wiberg
  • export
  • ekonomi
  • investering
  • småföretag
  • företagarna

Vi företräder närmare 70 000 företagare, vilket ger oss en stor möjlighet att påverka och driva opinion för ett bättre företagarklimat.