Jobbskapande reformer rätt prioritering

Idag presenterade näringsminister Annie Lööf regeringens satsningar höstbudgeten på små- och snabbväxande företag, bland annat sänks egenavgifterna för enskilda näringsidkare och delägare i handelsbolag.

– Det är rätt prioritering att sänka de minsta företagens kostnader så att de får ökade möjligheter att anställa, eftersom fyra av fem jobb skapas av småföretagare. Men det krävs ytterligare reformer för att ge företagen bättre möjligheter att skapa jobb och våra företagare efterfrågar framför allt lägre kostnader för att anställa, säger Elisabeth Thand Ringqvist, vd för Företagarna.

Satsningarna som presenterades omfattar 1,25 miljarder kronor per år.

– Samtidigt som jag välkomnar förslagen så noterar jag att av ett uppgett reformutrymme på 25 miljarder kronor innebar de satsningar som presenterats idag att bara 5 procent används till jobbskapande i företag. Om våra politiker vill, så kan jobben bli många fler, säger Elisabeth Thand Ringqvist.

Regeringen ska också utreda sjuklönekostnader för småföretag och högkostnadsskyddets utformande.

– Vår prioritering är ett slopat sjuklöneansvar, men dagens besked är ett steg i rätt riktning då man prioriterar att sänka kostnaderna för småföretag. Detta är ett bättre förslag än att bara slopa den andra sjuklöneveckan som är av mindre ekonomisk betydelse då de flesta sjukskrivningar är kortare än en vecka. Samtidigt är det viktigt att förändringen sker snabbt, säger Alice Teodorescu, expert inom socialförsäkringsfrågor för Företagarna.

Investeraravdraget, som Företagarna arbetat hårt för blir verklighet från december.

– Med allt tuffare bankvillkor är tillgång till kapital ett stort problem för företagare som vill växa och Investeraravdraget sänker trösklarna för privatpersoner att satsa pengar i mindre företag. Det är glädjande att det nu inom kort blir verklighet, säger Annika Fritsch, skatteexpert hos Företagarna.

För intervjuer och fler kommentarer, kontakta:

Kalle Larsson
Pressekreterare Företagarna
telefon: 08-406 18 80
e-post: press@foretagarna.se

Företagarna är Sveriges största företagarorganisation. Vår uppgift är att skapa bättre förutsättningar för företagande i Sverige. Vi erbjuder våra medlemmar juridisk rådgivning, förmåner och ett brett utbud av nätverk och event. Företagarna är medlemsägda, medlemsstyrda och partipolitiskt obundna. Vi finns över hela landet med 19 regionkontor och 260 lokala nätverk och mötesplatser.