Ny panel från Företagarna: Var tredje småföretagare tar inte ledigt i julhelgen

Pressmeddelande   •   Dec 23, 2011 11:14 CET

Julledighet är något som var tredje småföretagare inte har i år, enligt Företagarnas julpanel. Den visar att 31 procent arbetar en eller flera dagar under julhelgen och bekräftar bilden att den typiske småföretagaren arbetar mycket och länge.

– Småföretagande är inget 9-5 jobb, utan för många en livsstil som innebär friheten att alltid vara sin egen. Men det viktiga är att vi, så långt det någonsin går, minskar all den tid som idag läggas på administrativt arbete och regelkrångel. Då kan företagaren ägna sig åt sitt företag och därmed skapa tillväxt och nya jobb som hela samhället drar nytta av, säger Elisabeth Thand Ringqvist, vd för Företagarna.

Regeringen har som mål att minska regelbördan för företagare med 25 procent till slutet av 2012. Samtidigt har de nyligen presenterat Månadsuppgiftsutredningens förslag som tvingar företagare till ytterligare administration.

- Vad företagen minst av allt behöver är mer pappersarbete. Företagarna vill därför att regeringen skrotar förslaget om insändande av löneuppgifter varje månad för varenda anställd, bara för att underlätta för myndigheter. Detta förslag borde läggas i malpåsen direkt, avslutar Elisabeth Thand Ringqvist.

555 företagare svarade på panelen som genomfördes 19-21 december 2011.

För ytterligare upplysningar kontakta Företagarnas VD Elisabeth Thand Ringqvist, 070 - 575 54 34 eller pressekreterare Anna Söderström, 072 - 250 75 80.

Företagarna är Sveriges största företagarorganisation. Vi representerar över 70 000 företagare i många olika branscher. Företagarnas uppgift är att skapa bättre förutsättningar för företagande i Sverige.

Kommentarer (0)

Kommentera