Platt skatt skulle gynna utbildning, företagande och klassresor

Sverige kan få ett av världens bästa skattesystem – det menar författarna Patrick Krassén och Hans Peter Larsson som har författat boken Platt skatt: Skattemodell i en global kunskapsera som släpptes i tisdags. Gensvaret har visat att det är en fråga som både är het och uppskattad.

Trettio år efter århundradets skattereform är bristerna i systemet allt mer uppenbara och en ny reform rycker närmare. I januariavtalet mellan S, C och L är en av de överenskomna punkterna att ta fram en större skattereform. Som ett inlägg i debatten släpper Företagarna därför boken Platt skatt. Författarna argumenterar i Platt skatt för att vi sannolikt lever på lånad tid när det gäller den höga beskattningen av arbete av flera skäl.

– Vi menar att en platt skatt på arbetsinkomster skulle stärka Sveriges konkurrenskraft. Våra marginalskatter på arbete skulle komma ner till våra konkurrentländers nivåer och det skulle bli lättare att locka internationella talanger. Samtidigt skulle en sådan reform inte innebära något hot mot de skatteintäkter som behövs för välfärdens åtaganden, säger Patrick Krassén, skattepolitisk expert hos Företagarna.

Enklare skattesystem inom räckhåll

En platt skatt skulle innebära en rad förenklingar i skattesystemet, men även möjliggöra med klassresor genom arbete, där resan numera ofta tar vägen via kapital i form av en bostad eller aktier som ökat i värde.

– Ett avskaffande av den statliga inkomstskatten skulle innebära betydande möjligheter för förenkling av skattesystemet, till exempel av 3:12-reglerna, personaloptioner och expertskatten. Samtidigt skulle det bli enklare att åter göra klassresor där varje extra timme man arbetar lönar sig, menar Patrick Krassén.

Platt skatt är rättvist

En annan aspekt som lyfts fram i boken är rättviseprincipen. Vid platt skatt, till skillnad från progressiv skatt, skulle alla betala samma skattesats på sin lön. Den som tjänar mer betalar fortfarande en större summa i skatt – samtidigt som staten behandlar medborgare mer jämlikt, vilket är ett fundamentalt kriterium för rättvisa.

– Även med platt skatt skulle den som tjänar mer betala mer till statens utgifter. Tanken om att alla ska ha lika mycket kvar efter skatt, som är grunden för progressiv beskattning, anser vi inte vara rimlig ur rättviseperspektiv. Proportionerlig skatt, även kallad platt, innebär högre grad av likabehandling, avslutar Patrick Krassén.

Läs mer om boken Platt skatt

Beställ ditt exemplar av boken Platt skatt

Träffa Företagarna i Almedalen