Störst tillväxt i Pajala – Årets Företagarkommun 2013

Pajala är årets företagarkommen 2013 i Företagarnas och UCs tillväxtmätning. På andra
plats kommer Gällivare och på tredje plats Ånge.

- Det är de små företagen som står för tillväxt och ordnar välfärd. Hur det går för företagen är därför avgörande för en orts utveckling och jobbskapandet. Jobben kan bli fler om politikerna vill, säger Elisabeth Thand Ringqvist, vd för Företagarna.

2012 var ett förhållandevis svagt år för företagande i Sverige till följd av en avsevärd konjunkturavmattning under andra halvåret. I 142 kommuner ökade omsättningen i mer än hälften av företagen, men i endast 78 kommuner redovisade mer än hälften av företagen ökad vinst. Utvecklingen var därmed betydligt svagare än året innan. Positiva tecken är dock att antalet företag, trots konjunkturavmattningen, fortsätter att öka i snabb takt, och att kreditvärdigheten förbättras.

Att företagande ökat starkt i Norrbotten de senaste åren bekräftas av den ranking över uthållig tillväxt som visar vilken kommun som utvecklats bäst de senaste fem åren. Den listan toppas av Gällivare med Öckerö på andra och Knivsta på tredje plats.

-Det är en sak för företagen att lyfta sin kommun genom höga tillväxttal under ett givet år. Det är betydligt svårare att göra det år efter år. Att skapa möjligheter för företagstillväxt och ta bort de tillväxthinder som finns på lokal nivå är därmed avgörande för en långsiktigt bra utveckling på lokal
nivå, säger Anders Hugosson, vd för UC.

Årets Företagarkommun är ett gemensamt projekt mellan Företagarna och UC. Syftet är att uppmärksamma de kommuner där företagandet utvecklats bäst under det gångna året. Undersökningen bygger på företagens bokslut för 2012. Årets Företagarkommun mäter tillväxt genom fyra parametrar; omsättning, resultat, kreditvärdighet och antal företag. Undersökningen presenteras på nationell nivå och länsnivå. Mätningen av den uthålliga tillväxten finns i rapporten ”uthållig tillväxtranking 2013”.

Regionala rapporter finns hos respektive Regionkontor.

För mer information, kontakta:

Kalle Larsson, pressekreterare Företagarna
Företagarnas pressjour 08-406 18 80 alt telefon: 072-05 05 149

Roland Sigbladh, marknadschef UC AB:  073- 914 84

• företagare
  • elisabeth thand ringqvist
  • företagarna

Företagarna är Sveriges största företagarorganisation. Vår uppgift är att skapa bättre förutsättningar för företagande i Sverige. Vi erbjuder våra medlemmar juridisk rådgivning, förmåner och ett brett utbud av nätverk och event. Företagarna är medlemsägda, medlemsstyrda och partipolitiskt obundna. Vi finns över hela landet med 19 regionkontor och 260 lokala nätverk och mötesplatser.