Svårt för många småföretagare att ta semester

För många innebär sommarmånaderna semester, sol, tid för avslappning och rekreation. Men för många småföretagare innebär det administration, jobbmejl och svårighet att vara helt fri från arbete. Det visar en ny undersökning från Företagarna.

Som anställd har man rätt till fyra veckors sammanhängande semester under sommaren, en möjlighet som är få företagare förunnat enligt en ny undersökning från Företagarna. Undersökningen visar bland annat att bara 25 procent av de tillfrågade företagarna har möjlighet att ta ut fyra veckors sammanhängande semester.

- Det är besvärande eftersom alla människor behöver vila och rekreation för att fungera. För att må bra både psykiskt och fysiskt måste vi tillåta återhämtning. Det är något som företagare får i allt för liten utsträckning i dag, säger Günther Mårder, vd på Företagarna.

Undersökningen visar också att de som tar ut semester har svårt att vara helt lediga från arbete. 42 procent av de tillfrågade företagarna anger att de aldrig kan vara helt lediga när de väl tar semester, och i genomsnitt spenderar 9,5 timmar per vecka på arbete.

- Löner ska betalas ut även under semestern och då stiger naturligtvis behovet och pressen att leverera ett stadigt kassaflöde året runt. Samtidigt kvarstår i många fall behovet av kontaktbehov och tillgänglighet, ett missat samtal kan i praktiken innebära en förlust om en potentiell kund direkt går vidare till en konkurrent, fortsätter Günther Mårder.

Samtidigt som det finns ett problem är Günther Mårder noggrann med att påpeka att det finns en skillnad mellan frivilligt och ofrivilligt arbete under sommaren, eftersom att sommarmånaderna är en naturlig högsäsong för fler branscher som service och turism.

- Det är så klart positivt och bidrar till både tillväxt och jobb. Sen tror jag dessutom att det finns en del som brinner så mycket för sin idé och sitt företag att de aktivt väljer bort semester för att de hellre vill utveckla sitt företag än att vara lediga. Alldeles oavsett vilken kategori är dessa företagare hjältar i mina ögon, avslutar Günther Mårder.

Här kan du ladda ner och se hela undersökningens resultat: http://www.foretagarna.se/globalassets/media/nya-sajten/rapporter/undersokning---smaforetagare-och-semester-2017.pdf

• günther mårder
  • patrik nilsson
  • regionkontor
  • analys och opinion

Vi företräder närmare 70 000 företagare, vilket ger oss en stor möjlighet att påverka och driva opinion för ett bättre företagarklimat.