Vårbudgeten tom och otydlig

- Regeringen pratar om en aktiv näringspolitik, men det är bara vackra ord. Vi har förtvivlat letat igenom de 330 sidorna efter positiva aviseringar, men det finns i stort sett ingenting, säger Företagarnas chefsekonom Daniel Wiberg. Huvuddelen av de kostnadsökningar som aviseras genom olika skattehöjningar kommer att slå hårt mot företagen.

Företagarna saknar konkreta strukturåtgärder för bostadsbyggande, utbildning och sänkta kostnader för att anställa.

- Det är en nostalgisk vårbudget som blickar bakåt snarare än framåt och som vill dra upp traditionella konfliktlinjer mot politiska motståndare istället för att möta de stora utmaningarna vi står inför, säger Daniel Wiberg.

- Vi står inför en rad utmaningar vad gäller integration, jobb och långsiktig ekonomisk tillväxt. Företagen spelar en nyckelroll för att möta dessa, det är därför märkligt att regeringen helt saknar idéer och ambitioner för företagen som är jobb- och integrationsmotorer i samhället.

Vi företräder närmare 70 000 företagare, vilket ger oss en stor möjlighet att påverka och driva opinion för ett bättre företagarklimat.