Småföretagare vill se fler poliser

Småföretagare vill se en ökad lokal närvaro av polisen och vill att de är snabbare på plats. Främst är det på landsbygden som småföretagarna upplever problem i polisens arbete. Där vill 8 av 10 småföretagare ha en ökad lokal närvaro av polisen och nära hälften anser att polisen behöver vara snabbare på plats.

En tidigare undersökning av Företagarna visade att en av tre småföretagare har blivit utsatt för brott de senaste fem åren. Det kan handla om bedrägerier, inbrott och stölder. Småföretagare i hela landet fick frågan om vad som behövdes för att ’du som företagare ska känna dig trygg’. 78 procent av småföretagarna på landsbygden svarar att en ökad lokal närvaro skulle få dem att känna sig tryggare, motsvarande siffra för storstadsföretagarna var 59 procent. Svaret speglar förutsättningarna som både företagarna och polisen har på landsbygden, långa avstånd och få poliser.

– Vi vill att regeringen tar tag i problemet och ger polisen de resurser de behöver för att kunna utföra sitt uppdrag och att polisen tar brotten mot företagen på allvar. Företagarna står ensamma med sin oro och det är svårt att driva företag under förutsättningen att om blir du utsatt för brott får du inte den hjälp du behöver, säger Magnus N:son Engelbäck, regionchef Företagarna.

52 procent av småföretagarna på landsbygden anser också att polisen behöver vara snabbare på plats jämfört med 37 procent för storstadsföretagarna.

– Det som behövs är helt enkelt fler poliser, annars finns det ingen chans att hinna fram i tid. Som företagare upplevs det som väldigt frustrerande att ringa polisen när inbrottslarmet går och inte få hjälp förrän efter flera timmar. Naturligtvis vet de kriminella om att det tar lång tid för polisen att komma, vilket gör att de kan arbeta ostört. Det här måste förändras, säger Magnus N:son Engelbäck, regionchef Företagarna.

– Jag träffar återkommande företagare som blivit utsatta för diverse brott. Brott mot företagare är ett stort samhällsproblem och vi önskar att polisen hade mer resurser för det, säger Magnus N:son Engelbäck, regionchef Företagarna.

I augusti vaknade Ina Zachhau mitt i natten då larmbolaget ringde och berättade att inbrottslarmet hade gått. Ina Zachhau äger och driver Hotell Chaplin i Landskrona.

– Jag fick hjärtat i halsgropen direkt när jag väcktes av larmbolagets telefonsamtal. Jag fick en stark oro för vad som hade hänt och hur mycket som inbrottstjuvarna skulle fått med sig eller förstört. Tack och lov så var väktare på plats redan fem minuter efter att inbrottslarmet gått och vi kunde konstatera att de inte hade fått med sig någon större summa pengar eller saker av värde, berättar Ina Zachhau.

När Ina kom till sitt företag mitt i natten, möttes hon av glassplitter, krossade saker och en omkullvräkt kassaapparat.

– Man blir både ledsen och förbannad när någon förstör det jag jobbar så hårt för och dagligen lägger ner min själ på. Luften går ur en och man känner sig kränkt, säger Ina Zachhau.

– Med jourtjänst för lagning av fönsterruta, sönderslagna möbler och dekorationer på receptionsdisken så landar företagets kostnader runt 10 000 kronor. En kostnad som vi själva får stå för och i ett mindre företag så är det ganska stora pengar för att återställa hotellet till så som det var. Allt detta ställer till en massa problem som skall lösas och det tar tid. Tid som man hade behövt ägna åt att driva sitt företag. Dessutom påminns man dagligen om inbrottet då vi fortfarande har ett skadat stengolv som vi inte riktigt vet vem och hur det kan lagas, berättar Ina Zachhau.

– Den närmaste tiden efter inbrottet sover man inte bra. Man undrar om det skall hända igen och det tar ett tag innan man börjar känna sig någorlunda trygg. Jag önskar att personerna i fråga kommer åka fast, men sanningens namn så är det inget jag räknar med. Polisanmälan kommer med post ena dagen och sedan får man brev om att utredningen lagts ner strax därpå, berättar Ina Zachhau.

– Trygghet är en grundförutsättning för att kunna driva företaget, därför lägger jag en stor kostnad på larm och väktartjänster som man behöver för att våga lämna företaget helt enkelt. Jag vet att företagare i diverse branscher behöver investera i dyra larmtjänster för att känna sig trygga, avslutar Ina Zachhau.

Metod

Undersökningsperiod: 22 januari – 18 februari 2016. Enkäten skickades till 4 550 medlemmar i Företagarnas panel. 1 443 svar ingår i analysen, vilket motsvarar 32 procent av samtliga tillfrågade.

Urvalet korrigeras så att det liknar den nationella företagarstrukturen, med hjälp av en modell baserad på SCB:s statistik på antal företagare i Sverige. Konkret görs detta genom att korrigerande vikter räknas fram för olika företagsstorlek (antal anställda), kön, ålder och bransch. För varje respondent beräknas därefter de erhållna vikterna i respektive kategori för att ge en totalvikt, som påverkar vilken vikt det enskilda svaret får i sammanställningen. Viktmetoden heter ”raking”.

Totalresultat blir på så sätt representativt för alla företagare i Sverige. I analysen räknas inte respondenter som anger att de inte driver företag, samt respondenter i sektorn jord- skogsbruk och fiske.

• Ina Zachhau, Hotel Chaplin: hotelchaplin@gmail.com, 070-493 16 62
  • Magnus N:son Engelbäck, regionchef, Företagarna: magnus.engelback@foretagarna.se, 070-441 28 94

• stöld
  • bedrägerier
  • inbrott
  • polis
  • brott
  • magnus engelbäck
  • landsbygd
  • jobbskapare
  • företagarna
  • företagare
  • företagande
  • företag
  • ina zachhau

Sveriges största företagarorganisation för små och medelstora företag.

Vår uppgift är att skapa bättre förutsättningar för företagande i Sverige. Vi erbjuder våra medlemmar juridisk rådgivning, förmåner och ett brett utbud av nätverk och event. Företagarna är medlemsägda, medlemsstyrda och partipolitiskt obundna. Vi finns över hela landet med 18 regionkontor och 260 lokala nätverk och mötesplatser.

Vi företräder närmare 70 000 företagare, vilket ger oss en stor möjlighet att påverka och driva opinion för ett bättre företagarklimat.

Martin Carling

Presskontakt Presskontakt Skåne & Blekinge 076-886 81 65