Eric Frisell och Robin Backström, vd, båda från YLDR

Svenska startup-företaget YLDR undersöker nordamerikanska marknaden för esportswear

–Nordamerika är näst efter Asien störst när det kommer till esport. Därmed är detta en utmärkt möjlighet för oss att se hur marknaden fungerar och hur vi kan göra vårt erbjudande attraktivt för dem, säger Robin Backström, vd på YLDR.

–Dessutom så är de traditionellt sätt duktiga på merchandise och att bygga varumärken vilket även återspeglas i esporten, säger Eric Frisell, en av medarbetarna i teamet bakom YLDR.

–Vi har redan ett antal möten bokade med större organisationer inom esport så vi försöker undersöka vilka möjligheter det skulle innebära att inleda samarbete med dem, berättar Robin vidare.

Under veckan räknar YLDR med att utveckla sina internationella nätverk och skapa affärskontakter i Kanada och Nordamerika genom olika möten med potentiella samarbetspartners, kunder och investerare.

YLDR har en smidig lösning för lag inom esport att själva designa sina lagkläder och merchandise med snabb leverans. YLDR har lanserat sin beta-version och jobbar just nu intensivt i flera kanaler med att lansera varumärket.

Scandinavian Startup Week är ett återkommande initiativ som tar nya tillväxtföretag ut på internationella marknader. Resan samarrangeras av BizMaker i Västernorrland, Företagsfabriken i Kronoberg, Kalmar Science Park och Movexum i Gävleborg.

YLDR deltar i inkubationsprocessen på Företagsfabriken i Kronoberg.