Gör rätt val när du väljer färg på höstens trädgårdshortensia – den byter färg tre gånger

Blå, vit, rosa eller röd? Vilken färg ska du välja när det är dags att plantera trädgårdshortensian i höst? När du väljer färg bör du inte bara tänka på färgen som plantan har i butik. Trädgårdshortensian har nämligen förmågan att byta färg beroende på både PH-värdet i jorden och säsong.

Det pratas ofta om att trädgårdshortensian byter färg efter jordens PH-värde. Men något man ofta glömmer nämna är plantans förmåga att byta färg efter säsong. Den vinterhärdiga trädgårdshortensian Forever&Ever finns i fyra färger: blå, vit, rosa och röd. Alla utom en byter färg tre gånger om året. Detta innebär alltså att när du väljer färg i butiken så väljer du inte en, utan tre.

Forever&Evers blåa trädgårdshortensia går från att vara blå till lila på sensommaren. Fram mot hösten får den en brun färg. Den vita trädgårdshortensian kan anta en ljusgrön nyans för att fram emot hösten bli lite rödaktig. Den rosa plantan får ljusrosa blommor, för att sedan bli brun på hösten. Den röda trädgårdshortensian är den enda som behåller sin röda färg på sensommaren, för att sedan även denna bli brun när hösten kommer smygandes.

Förutom säsongsbyte så kan den rosa och blåa trädgårdshortensian byta färg på grund av jordens PH-värde. En blå hortensia kan bli rosa och tvärt om. Forever&Evers hortensiaexpert Rob Jonkers hävdar att:

”Vår blåa trädgårdshortensia vill ha ett PH-värde på 4-4,5 medan den rosa vill ha ett värde på 5-6.”

För att vara säker på att en blå trädgårdshortensia förblir blå ska du tillföra ”färga mig blå” eller aluminiumsulfat. Just september är den perfekta månaden för detta. Vill du att den ska bli rosa tillför du kalk.

Så när det är dags att välja färg inför höstens odlingssäsong, tänk noga igenom ditt färgval.

----

Forever&Evers trädgårdshortensior finns att köpa i ett urval av Blomsterlandets butiker. Eftersom den håller sig kompakt och endast blir 90 cm hög så behöver du inte beskära den. Plantan blommar på både års- och fjolårsskott, vilket innebär att varje stjälk ger en blomma och du behöver inte oroa dig för att beskärning eller sen frost ska orsaka en sommar utan blommor. Plantan är vinterhärdig till -25 grader.

För fler högupplösta bilder besök: http://www.forever-ever.eu/en/press-photos/