Trädgårdshortensian – att beskära eller inte beskära, det är frågan

Vad händer om du beskär din trädgårdshortensia? Kommer den att blomma samma år, eller måste du vänta till nästa år igen innan plantan får blommor? Och behöver du egentligen beskära alls? Trädgårdsexperten Jurgen Smit tipsar om när och hur du bäst beskär din trädgårdshortensia för bästa resultat.

Beskärning av trädgårdshortensian kan bli klurigare än man tror när det handlar om trädgårdshortensior (hydrangea macrophylla) som blommar på endast fjolårsskotten. I vissa fall får du inga blommor alls det året du beskär plantan. Eftersom trädgårdshortensian Forever&Ever blommar på både års- och fjolårsskotten så slipper du detta problem. Även om du beskär plantan så blommar den ändå, redan samma år.

Trädgårdshortensian Forever&Ever behöver egentligen inte beskäras alls. I vissa odlingszoner som endast har en kortare vår och sommar så kan det vara bra att faktiskt inte beskära. När man beskär så blommar plantan nämligen senare. Med utgångspunkt från det holländska klimatet, vilket är relativt likt södra Sveriges klimat, även om södra Sverige kan få något kallare vintrar, så blommar Forever&Evers trädgårdshortensia oftast i slutet av maj, långt in på hösten. Beskärs plantan i slutet av februari eller i början av mars, så blommar den i augusti. Plantan behöver ca 6 månader på sig efter det att den har beskurits. Detta är något att tänka på innan man tar fram sekatören.

I filmklippet berättar Jurgen Smit mer om hur och när du klipper din trädgårdshortensia. Själv skippar han sekatören och använder sig av ett sätt som går snabbare. Klippet har svensk undertext.

Trädgårdshortensian Forever&Ever

Forever&Ever är en trädgårdshortensia som blommar på både års- och fjolårsskotten. Den är vinterhärdig till -25 grader, något mycket ovanligt för en trädgårdshortensia. Detta innebär att den klarar sig i upp till odlingszon 5. Plantan blommar rikligt från vår till sen höst (beroende på vart i Sverige du bor). Den är mycket lättskött och behöver inte beskäras. I år finns den att köpa på de flesta av Blomsterlandets butiker samt på Solhaga Gardencenter i Kristianstad, Vellinge Blomman i Vellinge och Växtkraft Rosenhagen. Forever&Ever finns i färgerna blått, vitt, rött och rosa.

För högupplösta bilder besök: http://www.forever-ever.eu/en/press-photos/