Den svenska designpaviljongen på London Design Fair utsedd till ”Bästa monter 2018”

Det är med stor glädje vi kan meddela att London Design Fairs "Best Stand Award" har tilldelat den svenska designpaviljongen utmärkelsen “Bästa monter 2018”

Motiveringen lyder:
“En hyllning till samarbete och samverkan – vår nyinstiftade utmärkelse Bästa Monter har tilldelats en nationell paviljong som, genom gemensamma krafter från ett flertal partners, sponsorer och finansiärer, har arrangerats på ett föredömligt sätt. Priset går till Form/Design Center, som skapat den svenska paviljongen genom ett smart kollaborativt upplägg. Sverige deltar för fjärde året på mässan, och med åren har deras närvaro utvecklats och mognat, med 2018 som ett år med starkt utropstecken.

Den svenska paviljongen arrangerades av Form/Design Center inom ramen för projektet Southern Sweden Creatives, med finansiering från EU:s Regionala Utvecklingsfond och Tillväxtverket. Genom att erbjuda 50% subvention för deltagare ger man även små designstudios och varumärken möjligheten att ställa ut, ofta för första gången i Storbritannien.

Arkitekt Karin Sundberg har ritat årets paviljong och skapat en färgstark inramning för svensk design. Paviljongen som tagits fram i samarbete med Svenskt Trä, förflyttade besökare bort från förutfattade meningar om skandinavisk design, betraktad som stram och återhållsam, då paviljongen visade upp materialet i en kraftfull rosa ton; ett monument av färg för att lyfta fram de 13 utställarnas produkter.

Färginjektionen som omfattade såväl interiör som exteriör förenade objekten och skapade ett enhetligt ramverk för belysning, möbler och accessoarer som ställdes ut. Som pricken över i:et placerade belysningsföretaget Ateljé Lyktan ut spotlights som framhävde objekten.

Sveriges ambassad i London försåg paviljongen med ett välförtjänt firande som värd för en mottagning i montern.”

"Best Stand Award 2018London Design Fair

Citat från de medverkande:
"London Design Fair var en stor succé för oss! Vi fick enormt fin respons från både allmänhet, återförsäljare och arkitekter. Vi har fått nya butiker i London, Tyskland och Frankrike som placerade ordrar direkt på mässan. Och det fortsätter, vi får hela tiden nya förfrågningar från återförsäljare och arkitekter.”
/Maria Gustavsson, Swedish Ninja

“Att gå in som partner till den svenska designpaviljongen var ett utmärkt tillfälle för Svenskt Trä att arbeta med arkitekten Karin Sundberg som designat paviljongen, tillverkad helt i svensk furu och laserad i en slående rosa kulör! Och med de många svenska designers som ställde ut, samtidigt utmana traditionella föreställningar om hur trä kan användas och varieras. Paviljongen uppskattades av mässans kreativa publik, vilket för oss var ett fantastiskt tillfälle att uppnå ett av våra mål; att utöka användningen av trä inom arkitektur och inredning.”
/Tony Traynor, Swedish Wood

Se film från paviljongen med årets utställare här

Partners:

Scandinavia Form
Snego
Swedish Ninja

Läs mer om projektet här

Presskontakt:
Terese Alstin