Hållbara livsmiljöer på nordiskt vis

Form/Design Center arrangerar tillsammans Boverket, SUSTAINORDIC och ArkDes, som står som värd, konferensen Nordic Report: Architecture and Design – the Nordic Way den 31 maj till 1 juni. Banbrytande exempel på hållbar stadsbyggnad från Norden och Baltikum presenteras i samspel med forskarsamtal och föreläsningar inför en publik av tongivande aktörer inom arkitektur, design och samhällsbyggnad.

När: Torsdag den 31 maj – fredag den 1 juni, 2018.

Var: ArkDes Exercisplan 4, Skeppsholmen, Stockholm.

”För oss på Form/Design Center är frågorna om hållbar utveckling centrala. Vi är därför stolta över att tillsammans med Boverket vara en partner till ArkDes i den nordiska och baltiska konferensen med fokus på Agenda 2030. Att ha möjligheten att diskutera hur vi tillsammans kan verka för en mer hållbar framtid” säger Birgitta Ramdell, VD på Form/Design Center.

Inom ramen för det roterande ordförandeskapet i Nordiska ministerrådet har det sedan 2011 arrangerats årliga möten för beslutsfattare inom arkitektur, design och hållbar stadsutveckling. 2018 är det Sveriges tur att agera ordförandeland och den 31 maj till 1 juni arrangeras Nordic Report: Architecture and Design – the Nordic Way.

Konferensen arrangeras av ArkDes i samarbete med Boverket, Form/Design Center och SUSTAINORDIC. Kieran Long, överintendent på ArkDes, kommer att öppna konferensen.

Konferensens två huvudtalare är Maria Lisogorskaya från arkitektstudion Assemble och Jakob Trollbäck från Trollback + Co.

Maria Lisogorskaya är en av Assembles grundare. Det Londonbaserade arkitekt- och konstnärskollektivet verkar i gränslandet arkitektur, design och konst och består idag av omkring 18 personer. 2015 belönades man med The Turner Prize, Storbritanniens mest prestigefulla konstpris.

Jakob Trollbäck grundade den prisbelönta studion Trollbäck + Company 1999 i New York. Som kommunikatör drivs han av att klargöra komplexa samband och situationer. Det är exempelvis Trollbäck som formgivit ikonerna som symboliserar FN:s 17 hållbarhetsmål i Agenda 2030.

Förutom dessa två huvudtalare kommer ett urval av nordiska och baltiska projekt att presenteras för publiken och en forskarpanel som kommer att diskutera projekten.

Moderator är arkitekturkritikern Mark Isitt, bland annat känd som programledare för Stadsinspektionen i P1 på Sveriges radio.

Fokus för Nordic Report ligger på samarbete, utbyte och nätverkande mellan aktörer inom arkitektur, stadsutveckling och design. Syftet är att belysa goda nordiska och baltiska exempel på hållbara livsmiljöer, i enlighet med FN:s globala mål 11 och 12, samt att stimulera till utveckling av nationella policies inom området.

Fullständigt program med alla talare finns här:

För intervjuer och anmälan kontakta: Maria Östman, maria.ostman@arkdes.se 073-273 36 00

Form/Design Center är en plats och ett nav för kunskap och inspiration inom form, arkitektur och design. Här kan du ta del av utställningar, workshops, samtal och föreläsningar, eller besöka vår butik och vårt tidskriftscafé. Form/Design Center är också en plattform för branschen och deltar i olika utvecklingsprojekt.

Form/Design Center drivs av Svensk Form Syd som är en ideell förening, och en del av föreningen Svensk Form. Centret drivs med stöd av Malmö stad, Region Skåne och Statens kulturråd.