MÅNADENS FORMGIVARE: Lycke von Schantz

03.12.13 – 29.12.13

Industridesignern och grafiska formgivaren Lycke von Schantz bor och arbetar i Malmö. Hon tog examen som industridesigner 2008 på IKDC och har sedan dess jobbat för designbyrån Marcel Wanders i Amsterdam och som designer på IKEA i Älmhult.

– Man kan säga designvärldens två motpoler. Att arbeta som designer för ett känt internationellt design företag har inneburit möjligheten att formge för de största designproducenterna så som t ex Alessi, Magis och Flos.

Idag driver hon sin egen studio med projekt för både nationella och internationella kunder. En av dessa är IKEA där Lycke idag har bland annat lampor, textilier och diskborstar i produktion.

Som månadens formgivare ställer Lycke ut en komposition av utvalda produkter formgivna både under sin anställning i Amsterdam och som frilansande designer.

– Det är långt ifrån alla formgivare som jobbar för sig själv och har sin egen studio. Många, jag skulle nästan vilja säga de flesta, formgivare är anställda och ser aldrig sitt eget namn på några produkter. Som formgivningens egna spökskrivare.

Det blir en blandning av produkter från plast till silver och även den egenproducerade illustrationen SAME SAME BUT DIFFERENT.

– Som designer och formgivare idag är det lätt att bli vilsen och begränsad i datorns och teknologins värld. Illustrationen SAME SAME BUT DIFFERENT är baserad på den okonstlade barndomsmetoden att göra teckningar på. Med den vill jag gestalta kreativitetens ursprung och frigöra fantasin, både hos mig som kreatör och hos er som beskådare.

Illustrationen är en personlig upplaga på 285 stycken offset tryck. De är numrerade och signerade och kommer att gå att köpa på utställningen.

Om Månadens formgivare
En porträttserie som vill lyfta fram en lokal förmåga med koppling till Öresundsregionen och samtidigt visa på det vidgade designbegreppet. Urvalet görs tillsammans med föreningen DISK (Designers i Skåne) och kan vara en enskild formgivare, en grupp eller en producent. Listan över designområden är lång med allt från möbelformgivning, industridesign, arkitektur till mode, illustration, rörlig bild osv.

• industridesign
  • grafisk design/illustration
  • månadens formgivare

Form/Design Center är en dynamisk och välbesökt mötesplats för form, design och arkitektur. Här hittar du mycket av det bästa och senaste inom svensk design. Årligen visas ett tjugotal utställningar om industridesign, konsthantverk, möbel- och textildesign, arkitektur och stadsutveckling, mode, grafisk formgivning och illustration. Form/Design Center arrangerar även föreläsningar och debatter och är en arena för möten och utbyten mellan formgivare, allmänhet, forskning och näringsliv.