S70 – 50 år: En färgstark designklassiker

Lammhults klassiska möbelserie S70 formgiven av Börge Lindau & Bo Lindekrantz firar 50 år! Torsdagen den 14 juni kl. 17:00 öppnar vi jubileumsutställningen med mingel och jordgubbar.

Möbelserien lanserades 1968 och omfattade tolv produkter, allt från stolar och bord till kapphängare och askfat. Det var det sena 60-talet, revolution låg i luften och S70 förändrade, med besked, saker och ting för Lammhults. De överdimensionerade stålrören och glada färgerna utgjorde den perfekta mixen av popkultur och modernistisk klarhet vilket ledde till ett omedelbart globalt erkännande, både för formgivarna och för Lammhults. Med S70-serien förde Börge Lindau och Bo Lindekrantz sin lekfulla, färgstarka och glada attityd till Lammhults.

Serien banade väg för dagens Lammhults med sin för tiden väldigt tydliga och utstickande design. Både barstolen och garderobsstaken har funnits i produktion sedan lanseringen 1968, fåtöljen och soffan återlanserades 2012. Att dessa produkter fortfarande säljer efter 50 år kan ses som ett kvitto på att man genom tydlig, tidlös och kvalitativ design kan skapa långlivade och hållbara produkter.

Utställningen pågår 15 juni – 19 augusti 2018 på Form/Design Center.