Forska!Sverige kommenterar: Prof. Carl-Henrik Heldin ny styrelseordförande för SciLifeLab

Pressmeddelande   •   Okt 01, 2015 08:56 CEST

Idag torsdag, tillträder Carl-Henrik Heldin, professor i molekylär cellbiologi vid Uppsala universitet, samt en av Forska!Sveriges grundare, som styrelseordförande för Science for Life Laboratory (SciLifeLab).

Det är ett mycket hedrande uppdrag som jag ser fram emot att ta mig an. SciLifeLab är en mycket viktig satsning för svensk Life Science, inte minst med fokus på den infrastruktur för biovetenskap vi bygger upp, säger Carl-Henrik Heldin.

SciLifeLab är ett vetenskapligt center för forskning inom Life Science som drivs av Karolinska Institutet, KTH, Stockholms universitet och Uppsala universitet. Centret utvecklar och tillhandahåller avancerade tekniker, instrument och kompetens till forskare i hela Sverige.

Prof Heldin, med sin gedigna erfarenhet och kompetens, är helt rätt person för detta viktiga uppdrag och vi önskar honom lycka till, säger Anna Nilsson Vindefjärd, generalsekreterare Forska!Sverige.