Forska Utan Djurförsök i paneldebatt om skönhet och kosmetika

Forska Utan Djurförsök i paneldebatt om skönhet och kosmetika

Imorgon anordnar ABF Göteborg en debatt om skönhetsideal - Blodröda Läppar. Forska Utan Djurförsöks sakkunniga, Karin Gabrielson Morton, kommer att sitta med i panelen och besvara frågor om kosmetikatester på djur och hur de kan ersättas med andra modernare tester.

Blodröda läppar

Ögonpenna av kol, ögonskugga av koppar och bly, rouge av pulvriserad lera? Det sägs att det är människans fåfänga som skiljer henne från djuren. Och fåfängans marknad dignar av kosmetiska produkter som ska förvandla oss till "skönheter". Men sminkets historia är mer än så. En diskussion om normalitet, radikalitet och teatralitet utifrån frågor om skönhetsideal, konsumtion, miljö och etik.

Jean-Pierre Barda makeup-artist, stylist
Karin Gabrielson Morton sakkunnig Forska Utan Djurförsök
Katarina Johansson journalist, aktuell med Badskumt - gifterna som gör dig ren, fräsch och snygg
Johan Söderberg professor ekonomisk historia, författare till Röda läppar och shinglat hår

Samtalsledare: Lena Ulrika Rudeke

Måndag 28 november 2011, kl 19.00
Restaurang Trappan, Folkets Hus Järntorget, Göteborg

Evenemanget är kostnadsfritt och ingen föranmälan krävs.