Nordea belönar forskare som ersätter djurförsök

I helgen delades Nordeas vetenskapliga pris ut i samband med Umeå universitets årshögtid. Priset gick i år till Michael Sjöström, professor i organisk kemi, som utvecklar statistiska analysmetoder för att maximera användningen av data från olika tester. Han deltar också i ett EU-projekt för att hitta alternativ till djurförsök.

Michael Sjöström är en internationellt känd och ofta citerad forskare. Hans forskningsområde är kemometri, ett område som är inriktat på att analysera stora datamängder och på att minimera antalet försök genom att göra så representativa urval som möjligt.

Just nu arbetar Michael Sjöström inom ACuteTox (ett stort EU-projekt) med att analysera tusentals mätdata från en stor mängd olika provrörstester.

- Med Michael Sjöströms metodik är det möjligt att från 10.000-tals mätdata hitta den kombination av provrörstester som bäst kan förutsäga akut giftighet hos människa. Vårt mål är att ta fram ett testbatteri som kan ersätta de djurtester som görs idag för att testa akut giftighet, säger dr Cecilia Clemedson, koordinator för ACuteTox-projektet och ordförande i Stiftelsen Forskning utan djurförsök.

Akut behov av alternativ till djurförsök inom EU

Behovet av alternativ till djurförsök har blivit akut i och med EUs nya kemikalielagstiftning, REACH. Den nya lageninnebär att kemiindustrin måste komplettera giftighetsinformationen om tusentals kemikalier för att få fortsätta att sälja dem. Miljontals djur kommer att utnyttjas i plågsamma djurförsök för att uppfylla de nya registreringskraven. Det handlar om totalt ca 30 000 kemikalier som ska registreras på nytt. Hur många djur som kommer att användas som ett resultat av REACH går inte att förutsäga. Gissningar ligger på minst 6-12 miljoner djur. ACuteTox och Michael Sjöströms forskning kan bidra till att ersätta de mest plågsamma av djurtesterna med nya, bättre testmetoder utan djuranvändning.

Michael Sjöström är verksam vid Umeå universitet. Nordeas vetenskapliga pris har delats ut sedan 1995 och prissumman är på 100 000 kronor.

Mer information:
Cecilia Clemedson
cecilia@stifud.se

Stiftelsen Forskning utan djurförsök arbetar för att ersätta djurförsök med moderna metoder. Varje år delar stiftelsen ut drygt 1,5 miljoner kronor till forskningsprojekt och annan verksamhet som förväntas leda till att djurförsök ersätts. Medlen kommer uteslutande från privatpersoner. Sedan starten 1964 har totalt 29 miljoner kronor delats ut i forskningsanslag. Stiftelsen har 90-konto och står under tillsyn av SFI, Svensk Insamlingskontroll.