Börsveckan spår bra vinstutveckling för Fortnox

Nyhet   •   Aug 25, 2015 10:07 CEST

I tidningen Börsveckan spår Daniel Svensson fortsatt tillväxt och bra vinstutveckling för Fortnox. 10% ökning av aktien sedan maj anses befogad då man i halvårsrapporten som släpptes förra veckan visar att intäkterna ökat med 34% till 30,9 Mkr och rörelsevinsten var 4,9 Mkr vilket gav en marginal på 16%, 20% om man justerar för kostnader för satsningen på Nox Finans som tynger resultatet med några miljoner.

Daniel Svensson skriver:
"Det som framför allt är positivt är att Fortnox börjar få rejäla intäkter från merförsäljning till sina 103 000 kunder av så kallade plustjänster. Det rör sig om kreditupplysning, e-faktura, tolkning av leverantörsfaktura med mera. Kunderna betalar här per transaktion. Detta kan bli en viktig inkomstkälla på sikt.

Utsikterna för fortsatt tillväxt är goda då Fortnox är klara med att växla över sin kundbas på sin nya plattform F3, vilket möjliggör ännu högre tempo i produktlanseringar. Samtidigt flaggar vd för att nuvarande bemanning inte behöver ökas."

Svensson tror på bra vinstutveckling och Börsveckan anser att aktien är värd runt 15 kr, tack vare att tillväxten kan bestå under många år.