Fortum skriver avtal för försäljningen av BlaikenVinds elproduktion

Fortum kommer att för BlaikenVinds räkning ansvara för försäljningen av deras elproduktion på spotmarknaden samt blir balansansvarig för hela vindkraftsparken. Avtalet sträcker sig mellan 2015-2017 och kan förlängas till 2020. Samarbetet förstärker Fortums närvaro på spotmarknaden samtidigt som BlaikenVind får en lösning som motsvarar deras högt ställda krav.

-Inte minst med de nuvarande elprisnivåerna så är avancerat prognosarbete för vindkraftsproduktion och förmågan att optimera balansavräkningen viktigt. De variationer i produktion som kännetecknar vindkraften ställer höga krav på prognoserna, säger Ann Boije af Gennäs, Manager Sales Origination, Fortum.

Avtalet är tecknat med Fortum Origination, vilka ingår i avdelningen för handel och portföljoptimering. Denna typ av produkt är relativt nytt, men en sorts tjänster som väntas växa i framtiden med allt mer av så kallad intermittent förnybar produktion. För Fortums del är det intressant då vi har lång erfarenhet och hög kompetens inom området.

-Vi är glada att få möjlighet att jobba med BlaikenVind som är en av Europas största vindkraftsparker. Avtalet är ett tydligt kvitto på att elhandel och portföljoptimering är ett område där Fortum är starka, säger Ann Boije af Gennäs.

Om BlaikenVind AB
BlaikenVind AB är en av Europas största vindkraftsparker och ligger mellan Sorsele och Storuman i Västerbottens län. Fullt utbyggd kommer parken bestå av 90 vindturbiner med en installerad effekt på 225 MW. Den årliga produktionen på 600-720 GWh/år motsvarar den årliga elanvändningen i 150 000 lägenheter. BlaikenVind AB ägs gemensamt av Fortum och Skellefteå Kraft.

För mer information:
Ann Boije af Gennäs, Manager Sales Origination, Fortum +46 70-228 74 08
Aleksi Nordlund, Manager Origination, Fortum +358 50 4536290
Mats Persson, Head of Trading and Portfolio Optimization, Fortum +46 70 553 77 73

Om Fortum:
Fortums syfte är att skapa energi som gör livet bättre idag och för kommande generationer. Vi möter våra kunders mångsidiga behov genom produktion, distribution och försäljning av el och värme och experttjänster inom dessa områden. Verksamhetens fokus är Norden, Baltikum, Ryssland och Polen. Under 2013 omsatte Fortum 6,1 miljarder euro och det jämförbara rörelseresultatet var 1,6 miljarder euro. Vi sysselsätter cirka 8 800 personer. Fortums aktie handlas på NASDAQ OMX Helsingfors .

Läs mer på www.fortum.com eller följ oss på Twitter och Facebook .

• blaikenvind
  • elproduktion