Undersökning från Fortum visar att: Svenskarna stöder kärnkraft

Idag, torsdagen den 17 juni beslutar riksdagen om förslaget från regeringen att gammal kärnkraft ska få ersättas med ny. En nyligen genomförd undersökning av United Minds på uppdrag av Fortum visar att det finns ett stöd för kärnkraften. Ungefär en tredjedel av svenskarna och nästan hälften av männen vill att Sverige satsar mer på kärnkraft. Stödet är störst i Sydsverige.

Undersökningen visar att sol- och vindkraft har överlägset störst stöd bland svenskarna. Därefter är stödet i princip lika för våg-, vatten och kärnkraft och cirka en tredjedel vill satsa mer på dessa. Män är mer positiva till kärnkraft än kvinnor och 37 procent av sydsvenskarna vill att det satsas mer kärnkraften.

• Det svenska folket accepterar att kärnkraften är en viktig del av energipolitiken. Kärnkraften har miljömässiga fördelar och vi anser att det är en del av en framtida energimix tillsammans med förnybar energiproduktion. Om riksdagen tar beslut om att gammal kärnkraft ska få  ersättas med ny – samtidigt som satsningarna på  förnyar energi växer – får vi en politik som har stöd hos svenska folket, säger Göran Hult, Senior advisor på Fortum Power.

Ungefär två tredjedelar vill satsa mer på förnybara energikällor men samtidigt visar undersökningen att få är beredda på att betala extra för miljövänlig el.

Samtidigt visar undersökningen energipolitiken är viktig för två tredjedelar av väljarna inför höstens val. Var femte väljare säger att energipolitiken är mycket viktig.

• En långsiktig och framtidsinriktad energipolitik är viktig inte bara för energibolagen utan också  för väljarna. Vi tycker att det är positivt att lagen ändras och att avvecklingslagen försvinner.  Det skapar en tydlig långsiktighet i planeringen för framtida kraftproduktion, säger Göran Hult på Fortum.

Kärnkraft ger i princip inga utsläpp alls av växthusgaser, men det är få som känner till kärnkraftens miljömässiga fördelar Undersökningen visar att 13 procent anser att kärnkraften är klimatvänlig och endast 5 procent av kvinnorna tror att kärnkraft är klimatvänlig.

Undersökningen genomfördes i slutet av maj och är baserad på svaren från ett kvoterat slumpmässigt urval av 1 031 svenskar mellan 18 och 80 år. Demografiskt representerar urvalet Sveriges befolkning utifrån variablerna kön, ålder och geografisk tillhörighet.

För mer information, kontakta:

Agneta Molinder, presschef, Fortum Sverige, tel: 0703 445 332

Göran Hult, Senior Advisor, Fortum Power, tel: 0703 445 498

• kärnkraft
  • agneta molinder

Fortum är ett ledande energibolag som fokuserar på Norden, Ryssland och området runt Östersjön. Vår affärsverksamhet omfattar produktion, försäljning och distribution av el och värme samt drift och underhåll av kraftverk. Vi erbjuder tjänster som leder till en hållbar utveckling - nu och i framtiden.

Under 2009 uppgick Fortums nettoomsättning till 5,4 miljarder euro och rörelseresultatet uppgick till 1,8 miljarder euro. Koncernen har cirka 11 500 anställda. Fortum Abp:s aktie är noterad på NASDAQ OMX Helsinki.