Ungdomar städar Ljusnans stränder

Lördagen den 31 augusti kommer stränderna längs med Ljusnan, Dalälven och Klarälven att kantas av städande ungdomar. Hittills har 18 lag längs Ljusnan anmält sig till Älvstädar-SM och har chansen att vinna 25 000 kronor till sin förening.

Älvstädar-SM är ett samarbete mellan Städa Sverige och energibolaget Fortum. Aktiviteten riktar sig till ungdomar som är aktiva i lokala idrottsföreningar. Alla lag som deltar och städar vid någon av älvarna uppmanas att också värva älvsupporters. Det lag som lyckas samla in flest supporters vinner en prissumma på 25 000 kronor. Olympiska guldmedaljören i skidskytte, Björn Ferry, är ny ambassadör för Städa Sverige. Han vill uppmärksamma ungdomarna inom idrotten på möjligheten att kombinera ett miljöengagemang med chansen att tjäna pengar till sin klubbkassa, bland annat genom att delta i älvstädningen.

−  Älvarna är för Sverige vad blodådrorna är för kroppen. För att vi ska kunna vara där, fiska, bada och må bra. Ja då måste vi också sköta om dem, säger Björn Ferry som sedan länge har ett erkänt intresse för hållbarhetsfrågor inom energi och miljö.

Den som vill stöda sitt favoritlag, exempelvis längs med Ljusnan, kan gå in på kampanjsidan www.fortum.se/alv och leta reda på laget som finns listat samt även utmärkt med en flagga på illustrationen av just Ljusnan.

Alla lag som är med tjänar en slant till sin lokala förening. Samtidigt får de lära sig mer om miljön längs med älvarna och om hur vattenkraften fungerar.

− Vår erfarenhet visar att liknande konkreta städinsatser har stor effekt på hur ungdomar förhåller sig till sin närmiljö. Då de själv har fått se hur mycket skräp som samlas i naturen lär de sig att ta mer ansvar i framtiden – vilket är den konkreta feedback som vi har fått via ungdomarna själva, säger Mats Wesslén, VD för Städa Sverige.

Just nu är drygt 60 lag anmälda i tävlingen med över 1 300 deltagare. Lagen har tid på sig till den sista augusti att värva maximalt antal älvsupporters.

Älvstädar-SM genomförs för första gången och är ett av flera lokala miljöprojekt som Fortum stöttar längs med de älvar där vi har verksamhet. Städa Sverige är Sveriges största operativa miljöorganisation, helägd av idrottsrörelsen, som i över tjugo år har engagerat en halv miljon barn och ungdomar inom idrotten i att städa olika delar av den svenska miljön.

Jonatan Björck, kommunikatör

072-56 15 416

Om Fortum: Fortums syfte är att skapa energi som gör livet bättre idag och för kommande generationer. Vi erbjuder hållbara lösningar som tillgodoser behoven av låga utsläpp, effektiv resursanvändning och en trygg energiförsörjning samtidigt som vi levererar ett förstklassigt resultat till våra aktieägare. Vår verksamhet omfattar produktion, distribution och försäljning av el och värme, samt experttjänster inom dessa områden.

Fortums verksamhet är fokuserad på Norden, Ryssland, Polen och Östersjöområdet. I framtiden ser vi även att integrationen i Europa och de snabbt växande marknaderna i Asien ger ytterligare möjligheter för tillväxt. Under 2012 uppgick Fortums omsättning till 6,2 miljarder euro och rörelseresultatet var 1,7 miljarder euro. Vi sysselsätter cirka 10 400 personer. Fortums aktie är noterad på NASDAQ OMX Helsingfors.

Läs mer på www.fortum.com eller följ oss på Twitter och Facebook.

• samarbete
  • vattenkraft