Olja och miljö- vad har det med mänskliga rättigheter att göra?

Pressmeddelande   •   Apr 22, 2009 11:06 CEST

Nigerdeltat är ett av världens oljerikaste områden som ger miljarder i avkastning. Trots det lever de flesta av deltats 30 miljoner människor i extrem fattigdom och deras rättigheter på en rad områden kränks.

Amnesty, Forum Syd och Miljöförbundet Jordens Vänner ordnar ett seminarium måndag 27 april 13.00-16.45- i Kulturhuset, Stockholm, för att diskutera vilket ansvar företagen och landets regering måste ta men också hur den svenska regeringen och EU bör agera för att påverka. Inbjuden gäst är Zabbey Nenibarini, hydrobiolog verksam i deltat, som kartlagt oljeutvinningens miljöeffekter i området.
Talar gör även:
Elisabeth Abiri, ordf. Delegationen för mänskliga rättigheter
Lars Igeland, Miljöförbundet Jordens Vänner
Representanter från Alliansen och oppositionen är också inbjudna

Före seminariet, 12-13 inbjuds till lunchmingel med bjudmacka.

I samband med seminariet visas fotoutställningen "Olja och rättvisa i Nigeria" av den prisbelönade fotografen Kadir van Lohuizen. Arrangörerna bjuder på tilltugg under vernissagen, dryck finns att köpa i baren.

Presskontakter: Amnesty: Elisabeth Löfgren 070-4330916,, Forum Syd: Marie Norling 070-3410878 och Miljöförbundet Jordens Vänner: Lars Igeland 073-8203034

www.amnesty.se

www.forumsyd.org