Pressinbjudan: Rikedom på råvaror – förbannelse eller möjlighet?

- Vinsterna från gruvdriften i många Afrikanska länder kommer sällan lokalbefolkningen tillgodo, utan hamnar i fickorna på multinationella företag som gör allt för att komma undan från att betala skatt, säger Karin Gregow, en av författarna till en ny rapport From curse to blessing? Africa and the raw materials race, Forum Syd.

Zambia är världens åttonde största producent av koppar, men är ändå ett av världens fattigaste länder. I Kongo har utvinning av mineraler bidragit till extremt brutala väpnade konflikter.

- Den stora utmaningen ligger i hur man ska stoppa konfliktmineralerna utan att slå ut all småskalig och livsnödvändig gruvnäring för lokalbefolkningen, säger Didier de Failly, chef för forskningsinstitutet Best i Kongo.

Det är inte bara upp till nationella regeringar att förvalta sina naturresurstillgångar på ett mer demokratiskt sätt, även det internationella samfundet har ett ansvar.

- Vi välkomnar EU:s ansträngningar för att lagstifta kring råvaruutvinning, framför allt rörande beskattning av transnationella bolag, säger Gregow.

Hon tillägger:

- Skatteflykt är ett stort problem. Det är viktigt att se till att företag faktiskt betalar skatt i de länder de har verksamhet.

Tid: Onsdag den 7 december, kl 12:00-14:00. Lunchmacka från kl 11:30

Plats: Postmuseum på Lilla Nygatan 6, Gamla stan, Stockholm

Medverkande:

Didier de Failly, chef för forskningsinstitutet Best, Bukavu, Kongo. Belgisk präst som har levt och verkat i Kongo i över 40 år och följt utvecklingen kring gruvindustrin och konfliktmineralerna.

Emeldah Mbobela, expert på utvecklingsfrågor, Centre for Trade Policy & Development (CTPD), Zambia. CTPD är ett nätverk av zambiska organisationer som arbetar med frågor kring gruvdrift och skatteregler. De har bland annat uppmärksammat fall där utländska företag smitit från skatt.

Birgitta Nygren, ansvarig för korruptionsfrågor på avdelningen för Globalt ansvar på utrikesdepartementet.

Kenneth Hermele och Karin Gregow, Forum Syd. Författare till den nya rapporten, From curse to blessing? Africa and the raw materials race, där de bland annat tittar på hur utvinning av mineraler bidragit till de brutala konflikterna i Kongo, vad som krävs för att Zambia ska tjäna mer på sina rika kopparfyndigheter och ett EU-förslag för att reglera multinationella företagsaktiviteter i utvinningsindustrin.

Seminariet kommer att hållas på engelska

Hela inbjudan finns i bifogad pdf och anmälan görs på Forum Syd:s hemsida: https://www.forumsyd.org/templates/FS_XForm.aspx?id=29848

Emeldah Mbobela och Didier de Failly finns i Stockholm 6-9 december.

Kontakt Forum Syd:

Karin Gregow