Rapport från leksaksindustrin

Hur ser det egentligen ut i tomtens verkstad? Många av våra julklappar tillverkas i leksakstillverkningens centrum, Guangdong, Kina. Till vilket pris görs jobbet? En ny Global Studie från SwedWatch och Fair Trade Center avslöjar att leverantörer till flera nordiska företag systematiskt bryter mot såväl kinesisk lag som internationella konventioner och egna uppförandekoder. Billig snabb och lydig - om kinesiska leksaksarbetare och företagens ansvar är titeln på en ny rapport i serien Globala studier. Rapporten är skriven av Kristina Bjurling. Den bygger på intervjuer med arbetare vid kinesiska fabriker som levererar leksaker till den svenska marknaden. Av intervjuerna framgår att arbetsvillkoren ofta är hårda. Arbetstider på 14 timmar per dag, sju dagar i veckan är inte ovanliga under högsäsongen. Därtill kommer farlig arbetsmiljö, obefintlig hälso- och säkerhetsutbildning och låga löner. Detta innebär att de nordiska företagens leverantörer bryter mot kinesisk lagstiftning, ILO-konventioner samt sina egna uppförandekoder. Sociala inspektioner som genomförts av företagen har inte lyckats avslöja dessa förhållanden. Istället har majoriteten av leverantörerna olika system för att fuska med kontrollen. Rapporten avslöjar hur företagens ovilja att betala för rimliga arbetsvillkor gör att företagens löften till konsumenterna inte infrias. Rapporten kan laddas hem från Forum Syds hemsida. Det går också att beställa ett gratis recensionsexemplar från Forum Syds pressekreterare Kalle Lindberg, telefon: 08-506 371 38, 0703-41 08 78, e-post: kalle.lindberg@forumsyd.se Globala studier är en skriftserie om globala frågor och ges ut av Forum Syds förlag. Forum Syd är en samverkansorganisation inom folkrörelsebiståndet. Forum Syd • Box 15407 • 104 65 Stockholm • tfn: 08-506 370 00 • fax: 08-506 370 99 e-post: forum.syd@forumsyd.se • hemsida: www.forumsyd.se