Boel Hansson, Grant Thornton; Årets Grundare Syd Maria Mattsson Mähl, AlphaCE Coaching & Education och Niclas Carlsson, Founders Alliance

Maria Mattsson Mähl, grundare av AlphaCE Coaching & Education, korad till Årets Grundare Syd 2017

Entreprenörsgalan Syd, som hölls på Malmö Rådhus igår kväll, tog Maria Mattsson Mähl emot utmärkelsen Årets Grundare Syd. Maria fick utmärkelsen för sitt framgångsrika entreprenörskap och arbete med att hjälpa människor ut på arbetsmarknaden. Galan som anordnas av entreprenörsnätverket Founders Alliance, i samarbete med Sydsvenska Handelskammaren, samlade många av Sydsveriges mest framstående entreprenörer. Priset delades ut av Boel Hansson från Grant Thornton, Awardpartner till Founders Alliance.

- Jag är väldigt glad över utmärkelsen! Att få ta emot den som representant för AlphaCE är förstås extra roligt eftersom jag brinner för vår vision att alla har en plats på arbetsmarknaden. Ett företags framgång är ett lagarbete! Det här hade aldrig gått utan alla fantastiska medarbetare. Jag är otroligt imponerad över det fina arbete som görs ute i landet. När man har det i ryggen är det lätt att stå på barrikaderna. Det är viktigt att entreprenörers slit lyfts fram och det behövs förebilder, säger Maria.

Maria Mattsson Mähl hade under många år arbetat med arbetsmarknadsfrågor när hon 2012 kände att det var dags att själv starta företag. Tillsammans med några tidigare kollegor skapade hon utbildnings- och matchningsföretaget AlphaCE Coaching & Education, som arbetar med att få ut människor på arbetsmarknaden. Tyngdpunkten ligger på coachning, utbildning, etablering och matchning för att hjälpa dem som står längst från arbetsmarknaden att få ett arbete. Företaget arbetar utifrån visionen ”Alla har en plats på arbetsmarknaden”. Det som började med ett kontor och fem anställda har idag vuxit till 550 anställda fördelade på 50 kontor från norr till söder, och omsättningen nådde förra året 225 miljoner kronor.

- Det är roligt att få lyfta fram ett lönsamt och snabbväxande entreprenörsföretag som är verksamt i hela landet. Maria Mattsson Mähl och hennes team bygger sitt bolag med drivkraft och engagemang och gör en avgörande samhällsinsats. Den snabba tillväxten visar att detta är ett företag som har potential att vara fortsatt lönsamt och kunna expandera ytterligare på en ökande marknad, säger Founders Alliance grundare och vd Niclas Carlsson.

- Vi är stolta över att få vara med och kora Årets Grundare. Det som fångade mig med årets pristagare i syd, Maria Mattsson Mähl från Alpha Coaching and Education, är den samhällsnytta som hon och hennes team bidrar med. Att detta går att kombinera med snabb och lönsam tillväxt är väldigt roligt att se, säger Boel Hansson, Grant Thornton.

Utmärkelsen Årets Grundare tilldelas entreprenörer som på ett föredömligt sätt har byggt ett framgångsrikt företag utifrån kriterier inom omsättning, lönsamhet, antal anställda och samhällsengagemang. Syftet med utmärkelsen är att inspirera till ett uthålligt företagsbyggande i Sverige genom att belöna och lyfta fram särskilt framgångsrika entreprenörer. Bakom utmärkelsen står Entreprenörsnätverket Founders Alliance.

AlphaCE Coaching & Education
Lotta Nordholm, kommunikationschef AlphaCE, 076-014 12 06, lotta.nordholm@alphace.se

Founders Alliance:
Kajsa Nordström, kajsa.nordstrom@foundersalliance.com

Pressbilder Entreprenörsgalan Syd

Founders Alliance företräder entreprenörerna i Sverige och drivs av 600 medlemmar som har 3000 bolag med över 250 000 anställda.  Medlemmarna samverkar för att göra varandra mer framgångsrika och att utveckla samhället genom ökat entreprenörskap. www.foundersalliance.com