Ola Serneke, grundare av Serneke, utsedd till Årets Grundare Väst 2018

Ola Serneke har av entreprenörsnätverket Founders Alliance tilldelats utmärkelsen Årets Grundare Väst för sitt framgångsrika entreprenörskap inom byggbranschen och som präglas av en företagskultur med starka kärnvärden. Som vinnare av utmärkelsen i region Väst deltar Ola Serneke som nominerad till den nationella titeln Årets Grundare Sverige 2018, där vinnaren utses och koras i samband med Entreprenörsgalan som hålls i Stockholm den 20 september.

Ola Serneke började sin karriär på Peab efter att han hade tagit sin ingenjörsexamen på Chalmers i Göteborg, och 2002 startade han Serneke. Målet med företaget är att med stark och lönsam tillväxt utmana de ledande aktörerna i den konservativa byggbranschen genom att vara nytänkande, mer engagerad och våga ifrågasätta rådande normer. Verksamheten består av drygt 1000 medarbetare som erbjuder tjänster inom byggnation och anläggning samt inom utveckling och förvaltning av bostäder, samhällsbyggnader, kommersiella fastigheter och industrilokaler. Verksamheten är koncentrerad till Göteborg, Stockholm och Malmö, och med 15 kontor runt om i hela södra Sverige är Serneke-koncernen ett av Sveriges tio största entreprenadföretag. Serneke har haft en stadig tillväxt sedan starten med en genomsnittlig årlig tillväxttakt om cirka 50 procent, och omsätter idag omkring 6 miljarder kronor. Ola Serneke vill genom företaget bidra positivt till samhället med byggnader, infrastruktur och stadsmiljöer, men också genom att aktivt stötta en mängd föreningar och individer inom bland annat idrotten. Ett projekt som Serneke är engagerat i är ”Planer för framtiden”, där IFK Göteborg och Cruyff Foundation bygger fotbollsplaner i ett antal förorter i Göteborg.

- Det är roligt att få lyfta fram ett framgångsrikt entreprenörsföretag med stadig tillväxt. Sernekes arbete med att förbättra stadsmiljön och bygga både bostäder och kontor bidrar till människors välmående över hela Sverige. Ola Sernekes sociala engagemang förstärker ytterligare bidraget till samhället i stort, och hans driv borgar för att företaget kommer att vara fortsatt lönsamt och kunna expandera ytterligare på en ökande marknad, säger Founders Alliance grundare och vd Niclas Carlsson.

Utmärkelsen Årets Grundare tilldelas entreprenörer som på ett föredömligt sätt har byggt ett framgångsrikt företag utifrån kriterier inom omsättning, lönsamhet, antal anställda och samhällsengagemang. Syftet med utmärkelsen är att inspirera till ett uthålligt företagsbyggande i Sverige genom att belöna och lyfta fram särskilt framgångsrika entreprenörer. Bakom utmärkelsen står entreprenörsnätverket Founders Alliance.

Serneke Group AB
Johan Live - Pressansvarig / Media Relations Manager
johan.live@serneke.se

Founders Alliance är ett nätverk för Sveriges ledande entreprenörer. Här finner du stora delar av Sveriges absolut tyngsta och mest erfarna företagsgrundare.

I allt vi gör verkar vi för att öka möjligheterna för Sveriges entreprenörer att växa och bygga uthålliga företag genom tillgång till nödvändiga resurser och individer genom våra medlemmar och experter.

Founders Alliance företräder entreprenörerna i Sverige och drivs av 600 medlemmar som har 3000 bolag med över 250 000 anställda.  Medlemmarna samverkar för att göra varandra mer framgångsrika och att utveckla samhället genom ökat entreprenörskap. www.foundersalliance.com