Torsten Jansson, grundare av New Wave Group, korad till Årets Grundare Väst 2017

Entreprenörsgalan Väst, som hölls i Göteborg igår kväll, tog Torsten Jansson emot utmärkelsen Årets Grundare Väst. Torsten fick utmärkelsen för sitt långsiktiga och framgångsrika entreprenörskap, där han bland annat har fångat upp kända svenska varumärken som Orrefors och Kosta Boda. Galan som anordnas av entreprenörsnätverket Founders Alliance samlade många av Västsveriges mest framstående entreprenörer. Priset delades ut av Claes Jörstam från Grant Thornton, Awardpartner till Founders Alliance tillsammans med förra årets vinnare Anders Johansson, grundare AJ Produkter.

- Det är jätteroligt att bli uppmärksammad för det arbete jag gör och jag känner mig väldigt hedrad. Det var en fantastisk kväll med många härliga människor, säger Torsten.

Torsten Janssons entreprenörskap började redan på 1980-talet hemma i föräldrarnas källare i Dingle, där han tryckte t-shirts som han sedan sålde. Det som började i liten skala växte under åren med inriktning mot profilkläder, och 1997 börsintroducerades New Wave Group på Stockholmsbörsen. Det lade grunden för en tillväxtkoncern som skapar, förvärvar och utvecklar varumärken inom affärsområdena profil, sport och fritid samt gåvor och heminredning. Företaget har fortsatt att expandera rejält både i Sverige och internationellt, och idag arbetar koncernen med över 90 varumärken, har cirka 2400 anställda och en omsättning på 5,2 miljarder kronor.

- Det är roligt att få lyfta fram ett lönsamt och långsiktigt entreprenörsföretag som är verksamt i hela världen. Att Torsten Jansson dessutom tar hand om företag som Orrefors och Kosta Boda, gör att han både håller liv i kulturarvet i det småländska glasriket, och skapar arbetstillfällen. Den stadiga tillväxten visar att detta är ett företag som har potential att vara fortsatt lönsamt och kunna expandera ytterligare på en ökande marknad, säger Founders Alliance grundare och vd Niclas Carlsson.

- Det är så roligt att få prisa en sann entreprenör som Torsten Jansson, som trots att han numera driver ett miljardföretag, lätt kan identifiera sig med entreprenörer som är i början av sitt företagsbyggande, säger Claes Jörstam, Grant Thornton.

Utmärkelsen Årets Grundare tilldelas entreprenörer som på ett föredömligt sätt har byggt ett framgångsrikt företag utifrån kriterier inom omsättning, lönsamhet, antal anställda och samhällsengagemang. Syftet med utmärkelsen är att inspirera till ett uthålligt företagsbyggande i Sverige genom att belöna och lyfta fram särskilt framgångsrika entreprenörer. Bakom utmärkelsen står Entreprenörsnätverket Founders Alliance.

New Wave Group
Torsten Jansson, torsten.jansson@nwg.se

Kajsa Nordström, 073-716 86 34, kajsa.nordstrom@foundersalliance.com

Pressbilder Entreprenörsgalan Väst