Information om den omfattande ransomware-attacken WannaCry

I helgen drabbades världen av en av de mest omfattande ransomware-attackerna någonsin. Man estimerar att över 200 000 datorer i över 150 länder har blivit utsatta.

Fouredge följer de anvisningar och de preventiva skyddsåtgärderna som CERT-SE rekommenderar. Detta är implementerat på samtliga av våra system och hitintills har inga system blivit drabbade. Fullständig information om attacken samt åtgärd hittar du här

De som är insatta säger att detta bara är början och att det förmodligen kommer mer. Vi vill därför påminna er om generella skyddsåtgärder ni kan vidta mot ransomware och skadlig kod, utöver det specifika åtgärder som CERT-SE rekommenderar för just WannaCry.

1. Användarna är oftast den svagas länken. Öka medvetenheten inom organisationen så att användarna tänker både en och två gånger innan de klickar på länkar och öppnar filer. Detta gäller även om avsändaren till synes är känd då det går att "maskera" e-postadressen så att den ser ut att komma från t.ex. ert bolags VD eller din närmsta chef. I andra fall så har mejlen sett ut att komma från kända bolag och banker
  2. Se till att ha en säker och frekvent backup på era servrar och att filer inte bara ligger lokalt på användarens dator. Kontrollera att ni eller är leverantör gör återläsningstester för att säkerställa att backupen inte är korrupt
  3. Se till att ditt operativsystem samt dina applikationer som t.ex. Antivirus, Office, Java, Acrobat och Flash är uppdaterade med de senaste säkerhetsuppdateringarna
  4. Ett SPAM filter kan hjälpa till att blockera skräppmejl
  5. Mata inte in USB minnen i din dator som du hittat eller kommer från okända personer

OBS tipsen är inte exakta åtgärder för WannaCry utan generella och relativt lätta åtgärder ni som företag kan vidta för att skydda er mot liknande attacker och skadlig kod.