​Action- och drama i premiäravsnittet av 9-1-1 med Angela Bassett i en av huvudrollerna

Det tar ett team av människor för att svara på den berömda frågan ”Vad är din nödsituation” och i serien 9-1-1 är det en återkommande fras. I den kritikerrosade dramaserien 9-1-1 med premiär på FOX den 20 mars är det poliser, brandmän, sjukvårdare, ambulanspersonal och larmoperatörer som står i centrum. Varje dag hanterar de pressade, stressade och utsatta situationer, ofta med risk för sina egna liv. Men att kombinera sitt krävande och tuffa arbete, som många gånger handlar om att rädda liv, samtidigt som de ska hantera sina privata problem och åtaganden är inte alltid det lättaste.

I centrum av 9-1-1 står polisen Athena (Angela Bassett), brandmannen Bobby (Peter Krause) och larmoperatören Abby (Connie Britton). Athena är polis i Los Angeles och gift med Michael, tillsammans har de två barn. Athena ställs dagligen inför svåra fall som kräver hennes skarpa sinne och expertis, samtidigt som hon försöker jonglera sitt eget familjedrama. Bobby är brandman och utför dagligen räddningsaktioner som ofta innebär livshotande situationer. Även Bobby har ett familjedrama bakom sig som ledde till år av alkohol- och drogmissbruk som han försöker ta sig ur. Abby ägnar alla sina arbetsdagar åt att svara på nödsamtal och vill alltid veta vad som händer personerna efter att hon skickat hjälp. Samtidigt tyngs hennes samvete av att inte ha tillräckligt med tid för och med sin alzheimersjuka mamma.

Redan i premiäravsnittet av 9-1-1 blir det som utlovat mycket drama då man försöker lokalisera barnskrik från en vägg samt rädda en kvinna från att bli kvävd av sin orm. Men mellan allt drama finns det även plats för mycket humor och komiska situationer. Och så fort en situation blir löst kommer nya nödsamtal och däremellan har huvudpersonerna egna personliga problem att konfrontera. Det finns ingen vila för dessa modiga hjältar.

I rollerna: Angela Bassett, Peter Krause, Connie Britton, Oliver Stark, Aisha Hinds, Kenneth Choi och Rockmond Dunbar.

9-1-1 produceras av 20th Century Fox Television i samarbete med Ryan Murphy Television och Brad Falchuk Television, skaparna bakom American Crime Story, The People v OJ Simpson, Glee och American Horror Story. 9-1-1 är redan klar för en andra säsong.

9-1-1 visas på FOX tisdagar kl 21.55 med premiär tisdag den 20 mars.

För ytterligare information och för screeninglänk var vänlig kontakta:

Bessie Wedholm, Fox Networks Group, +46 (0)70 298 38 01, bessie.wedholm.consultant@fox.com, eller Lidia Vukcevic, lidia.vukcevic@fox.com.

• peter krause
  • connie britton