Fox Networks Group Europa & Afrika tillkännager ny VD för Norden

Pressmeddelande   •   Nov 29, 2016 10:02 CET

Hans van Rijn, ny VD för Norden.

London, 29 november 2016: Fox Networks Group (FNG) Europa & Afrika tillkännager idag van Rijn som ny VD för FNG Norden.

Hans van Rijn kommer vara placerad i Köpenhamn och kommer att ansvara för den strategiska och operationella verksamheten för FNG Norden och National Geographic Partners. Van Rijn kommer rapportera till Adam Thelier, EVP Fox Networks Group Europa & Afrika och tillträder 2017.

-”Norden hör till de mest sofistikerade TV-marknaderna i världen och ligger i framkant inom digital-TV. Hans van Rijn kommer bidra med enorm kompetens, relevant och lokal erfarenhet till vår nordiska division. Han har goda förutsättningar att bygga vidare på starka relationer med våra distributörer, partners och annonsörer och förstärka vårt erbjudande på marknaden med fler digitala tjänster”, säger Adam Theiler, EVP, FNG.

Hans van Rijn kommenterar sin nya roll; “Jag ser fram emot att bli en del av FNG i Norden, speciellt med tanke på att Tv-branschen genomgår stora förändringar. Tillsammans med den internationella ledningen och de regionala teamen ska vi bygga vidare på företagets redan etablerade position med fokus på innovation och kreativitet.

Hans van Rijn kommer senast från Discovery Networks International, då som Vice President of Global Strategy & Business Development, DNI Digital Media. Van Rijn ansvarade för att identifiera, utvärdera, utveckla och implementera nya möjligheter för digital tillväxt för att stärka både det regionala och globala varumärket, samt att utöka intäktsströmmarna genom nya affärsmodeller i linje med DNI:s långsiktiga strategi. Van Rijn kommer dessförinnan från SBS Broadcasting och det tyska medieföretaget ProSieben.

Fox Networks Group Norden arbetar med fem kanalvarumärken i fyra länder; Norge, Sverige, Finland och Danmark; FOX, National Geographic, NatGeo People, NatGeo Wild och Baby TV. FNG Europa & Afrika driver 151 kanaler, från 28 kontor, som sänder i 52 länder.

För mer information:
Daniel Maynard