National Geographic debuterar med en reklamfilm under amerikanska fotbollsfinalen i USA featuring Lady Gaga

För första gången i kanalens historia väljer National Geographic att annonsera under det ikoniska sportevenemanget i USA och uppmärksammar den kommande serien Genius: Einstein. Direkt efter Lady Gagas uppträdande i halvtid visar National Geographic ett klipp med huvudrollsinnehavaren Geoffrey Rush (“The Kings Speech”, “Pirates of the Caribbean”, “Shine”) i sin karaktär Albert Einstein som spelar Lady Gagas ”Bad Romance” på fiol.

I samband med reklamfilmen släpper National Geographic premiärdatumet för serien, som i Sverige ligger två dagar tidigare än i USA - den 23 april. Klippet, som spelades in i Prag tidigare i veckan, skapades av McCann New York och regisserades av hyllade Ivan Zacharias. Reklamfilmen börjar med den klassiska bilden av Einstein i hans arbetsrum med en fiol och lyfter fram Einsteins välkända intresse för Bach och Mozart. Serenaden går under reklamfilmens gång över till de välkända tonerna av Lady Gagas ”Bad Romance” och tittarna får ta del av en vacker och alternativ version av låten.

– Genius: Einstein är den första rena dramasatsningen på kanalen i National Geographics historia och vi är otroligt glada att få uppmärksamma serien under ett av USA:s mest sedda Tv-event. Reklamfilmens placering direkt efter Lady Gagas framträdande i halvtid ger oss det perfekta tillfället att på ett lekfullt och minnesvärt sätt väcka liv i den hedrade fysikern, säger Courteney Monroe, CEO, National Geographic Global Networks.

Genius: Einstein har en imponerande rollista och som den unge legendariske vetenskapsmannen Einstein ser vi Johnny Flynn medan Geoffrey Rush tar över rollen som Einstein när han når toppen av sin karriär. Rush och Flynn får sällskap i rollistan av Emily Watson, Michael McElhatton, Seth Gabel, Samantha Colley, Richard Topol, Vincent Kartheiser med flera. Serien produceras av Ron Howard och Brian Grazer, Imagine TV, med Fox 21 Television Studios, OddLot Entertainment och EUE / Sokolow och sänds i 171 länder på 45 språk.

För ytterligare information var vänlig kontakta: Sara Lindström, FOX Networks Group,
tfn: +46 (0)768-77 79 56, eller E-post: sara.lindstrom@fox.com.

• genius