Medlemmar ur människorättskommittén med ordförande Ruth  Nordström och pristagarna Kremena Hultby och Carolina Nilsson från Frälsningsarmén
Medlemmar ur människorättskommittén med ordförande Ruth Nordström och pristagarna Kremena Hultby och Carolina Nilsson från Frälsningsarmén

Ärofyllt pris, 2017 års Scandinavian Human Rights Dignity Award, till Frälsningsarméns skyddade boenden

Verksamhetsansvariga för Frälsningsarméns skyddade boenden, Kremena Hultby och Carolina Nilsson, tilldelades 22 november priset Scandinavian Human Right Dignity Award 2017. Scandinavian Human Rights Commitee har på nära håll sett hur de praktiska hjälpinsatserna i dessa verksamheter har gjort stor nytta.

Priset The Scandinavian Human Dignity Award har delats ut sedan år 2011 och ges till en person eller organisation som har gjort en särskild insats för att stärka de mänskliga rättigheterna. Fem personer och organisationer var i år nominerade till priset men Kremena Hultby och Carolina Nilsson kammade hem flest röster. De är verksamhetsansvariga för Frälsningsarméns skyddade boenden för kvinnor som utsatts för våld, hot och/eller människohandel och tilldelades varsin tavla med diplom. Frälsningsarmén fick även en statyett föreställandes tre personer; en som krälar på marken, en som rest sig något, och en som står rakryggad med armarna mot himlen.

• –Vi har fått se hur människor har rest sig upp och idag får två personer som representerar alla hjältarna i teamet ta emot priset för det fantastiska arbete ni har gjort, sa Ruth Nordström, ordförande för människorättskommittén och chefsjurist på Scandinavian Human Rights Lawyers.

Kommitténs motivering lyder: ”Människohandel är vår tids slaveri och utgör allvarliga kränkningar mot ett flertal mänskliga rättigheter, där kvinnor och barn är särskilt utsatta offer. Verksamhetsansvariga vid Frälsningsarméns skyddade boenden har nominerats till Scandinavian Human Dignity Award 2017 för sitt arbete för att skydda kvinnor och barn som utsatts för människohandel, övergrepp och exploatering. Scandinavian Human Rights Lawyers har under se senaste åren samarbetat med Frälsningsarméns skyddade boenden och har på nära håll sett hur de praktiska hjälpinsatserna bidrar till att några av samhällets mest utsatta får en möjlighet till skydd, stöd och upprättelse.

Frälsningsarméns insatser för att skydda utsatta offer för människohandel, att stärka deras människovärde, hopp och framtidstro och främja deras fri- och rättigheter är mycket hedervärda, och gör dem till värdiga vinnare Scandinavian Human Dignity Award 2017”.

• –Det här känns väldigt overkligt, stort och överväldigande men jag känner en stor stolthet över vad Frälsningsarmén gör mot människohandeln och att vårt boende får vara en del i detta, sa Kremena Hultby.
  • –Priset representerar vår vision, att vi vill se resta, upprättade och befriade människor. Ibland kan man känna att man ser för lite resultat och att vi måste göra mer men det här är en stor uppmuntran, fortsatte hon och gav en stor eloge till sina medarbetare,

Även Carolina Nilsson var väldigt tagen över att få priset och tillägnade det till sina medarbetare eftersom hon inte är ensam i kampen, som hon uttryckte det. Och trots hårt slit så ser hon ljusglimtar i arbetet.

• –Även om man ger väldigt mycket så får man väldigt mycket tillbaka av de kvinnor vi möter, sa hon.
  • –Vi har fem platser för dem som utsatts för människohandel och glädjen att få säga ja till människor utan att stångas mot en myndighet, om ni bara visste vad det betyder för oss, avslutade hon med gråten i halsen.

Madeleine Sundell, nationell samordnare för Frälsningsarméns arbete mot människohandel, berättade om arbetet och nämnde att Frälsningsarmén ser människohandeln som vår tids största humanitära katastrof. På plats var även ett par kvinnor och barn som bor på dessa boenden och Ruth Nordström påpekade att också de är hjältar. Övriga medlemmar i kommittén som också närvarade var juristen Rebecka Ahlstrand, juristprofessor Reinhold Fahlbeck, professor Kjell O. Leijon; Elise Lindqvist ”ängeln på Malmskillnadsgatan”och fotografen och marknadsföraren Johan Rudén.

Ceremonin hölls på Frälsningsarméns högkvarter i Stockholm och Kjell Olausson, Frälsningsarméns biträdande samfundsledare, hälsade välkommen och höll ett avslutande tal. Han nämnde att Frälsningsarmén redan år 1890 hade tre skyddade boenden i Sverige.

--Fortfarande behövs den här hjälpen för världen förändrar sig inte och jag är väldigt stolt över våra medarbetare där ute som möter varje enskild människa som behöver den,

Cornelia Sand spelade och sjöng egenskrivna låtar med texter som var inspirerade av just människor i utsatthet.

Tidigare pristagare har varit Dr. Denis Mukwege, Europarådets rapportör om människohandel; José Medes Bota, Lars Adaktusson, Elise Lindqvist, Roger Kiska från Alliance Defending Freedom och Luca Volonté från EEP group in the Prliamentary Assembly of the Council of Eurpé, Presidental Committee, the Monitoring Committtee, the Political Committee of Social Affairs och Family Committee i Strassbourg.

Teresia Jansson