5 starka badrumstrender 2017 i Fredells nya utställningar

Nu står Fredells Byggvaruhus nya badrumsutställningar klara för att på bästa sätt exponera och inspirera kunder när de ska bygga nytt eller renovera. Här listar vi några starka trender.

1. Naturnära

Jordnära färger och strukturer som påminner om naturens egna, som trä och sten, är starka trender. Både som äkta vara men även som imitationer i mer slitstarka material.

2. Pastellmålat och kombinerat

2017 kommer fler kombinera kakel med målade ytor i badrummet och gå ifrån helkaklade väggar. Färger som kommer starkt är dimrosa, petrol, grönt och turkost. Kulörer som passar till de många nya ytmaterial på tillbehör som blivit omåttligt populära.

3Ytskikt

Blandare, handtag, knoppar och beslag finns nu inte bara i krom och rostfri finish, utan även som rosé guld, polerad och opolerad mässing och black chrome för att nämna några.

4. Badrum för välbefinnande

I princip alla som renoverar sina badrum idag sätter in en lite lyxigare takdusch. Även badkar har fått ökad status.

5. Kreativa kakelformat

Sedan ett par år har storleken på kakel och klinker gått mot de större formaten och 25x40cm och 30x60cm är vanliga val. Även andra former som frångår de traditionella kvadratiska eller rektangulära formerna, såsom hexagon och fiskben, är i ropet. Många väljer att ha samma klinker på både väggar och golv men blandar storlekarna.

”Eftersom vi svenskar tillbringar närmare en timma om dagen i badrummet, är det inte så konstigt att våra badrum är viktiga för oss. På Fredells har vi sålt badrum sedan 1971 och sedan dess har vi ökat stort inom kategorin”, säger Johannes Widenström, Varuhuschef på Fredells Byggvaruhus i Sickla.

Trender till trots är vitt fortfarande det absolut vanligaste när Fredells kunder väljer. Mestadels är det skandinaviskt avskalat som gäller men även en del retro-badrum.

Kontakt:

Johannes Widenström, Varuhuschef

Johannes.widenstrom@fredells.com

• Entreprenadfrågor, maskiner

• Nacka

Fredells är en komplett bygghandel som arbetar med helhetslösningar för kvalitetsmedvetna yrkesproffs och privatpersoner. Sedan 1903 har familjeföretaget Fredells varit en del av Stockholm och varuhuset i Sickla har sedan 2012 sällskap av en mindre anläggning i Knivsta nära Uppsala. Med ett brett sortiment inom bygg och inredning och ett stort utbud av tjänster hjälper Fredells människor att lyckas med sina byggprojekt – stora som små.

Lina Jelbring

Marknadschef Marknad och kommunikation 087234707