Ansökningsperioden för Fredrika Bremer Förbundets stipendier öppnar idag

Fredrika Bremer Förbundet delar årligen ut medel ur ett antal stiftelser som förvaltas av förbundet. Som anrikt jämställdhetsförbund har Fredrika Bremer Förbundets stiftelser under åren mottagit donationer från personer som engagerat sig i jämställdhetsfrågan. Stipendierna delas ut till ensamstående, bildade kvinnor i olika åldrar enligt bestämda kriterier formulerade av donatorerna.

Ett av stipendierna som går att söka är en veckas vistelse i Nannylund på Apelrydsskolan i Båstad. Under fem veckor i juli och augusti kan ensamstående, bildade kvinnor ansöka om en veckas kostnadsfri vistelse. Varje vecka erbjuds en jämställdhetsföreläsning. Den sista veckan är en särskild programvecka med ytterligare aktiviteter, så som matlagningskurser, yoga och konstkurser.

– Nannylundsveckorna är unika i sitt slag och samlar kvinnor från hela landet med spridd ålder och bakgrund. Det är en häftig mötesplats och ett viktigt tillfälle för rekreation och inspiration för de som deltar. En tidigare deltagare kallade det för ”feministkollo”, ett bra betyg på verksamheten tycker jag, säger Louise Lindfors, ordförande i Fredrika Bremer Förbundet.

Under Nannylund anordnas jämställdhetsföreläsningar varje vecka. Bland föreläsarna återfinns Lars Jalmert, professor och maskulinitetsforskare, Christina Knight, författare till boken Mad Women, om jämställdhet i reklambranschen, och Torbjörn Messing, etablerad jämställdhetskonsult med uppdrag i Sverige och internationellt.

– Det är en fantastisk möjlighet att vi i Fredrika Bremer Förbundet kan erbjuda så kunniga föreläsare inom jämställdhet, häri ligger ju vårt viktigaste uppdrag, säger Louise Lindfors.

Om ansökningsperioden:

Under perioden 16 januari - 1 mars 2017 är det möjligt att ansöka om medel ur stiftelser som förvaltas av Fredrika Bremer Förbundet, ansökan görs enligt instruktion och på blankett som finns att ladda hem på förbundets hemsida här.