Fredrika Bremer Förbundet lanserar: Herthabloggen

Fredrika Bremer Förbundet är idag stolta och glada över att kunna lansera ett nytt projekt i form av en ny plattform inom Fredrika Bremer Förbundet!

Projektet går under namnet Herthabloggen och är en digitalisering av delar ur historiska publikationer av världens äldsta feministiska tidskrift och förbundets medlemstidning, Hertha.

Herthabloggen finner ni på följande adress www.tidskriftenhertha.wordpress.com. Idén om projektet Herthabloggen föddes ur en vilja att dela med oss av dokumentationen av förbundets historiska kamp för kvinnors rättigheter. Materialet som kommer att finnas på bloggen är tidigare opublicerat i digital form. Vi ser detta som en fantastisk möjlighet att dela med oss av den kunskap och de erfarenheter som vår medlemstidning Hertha genom åren har förmedlat.

Projektet kommer till en början att drivas av höstens praktikanter, Mia Jonsson Lindell och Elin Lindsmyr. Bloggen kommer att vara strukturerad utefter teman som genom åren genomsyrat Hertha, och som idag fortfarande är aktuella.

Vi är stolta över att idag, i samband med Fredrika Bremer Förbundets förhandsvisning av filmen Suffragette, kunna presentera projektet Herthabloggens första tema: kvinnlig rösträtt. Kika gärna in på bloggen via adressen ovan för att ta del av hur det skrevs i utvalda publikationer av Hertha om kvinnlig rösträtt under åren 1914 - 1921. Diskutera gärna bloggen och dess innehåll på sociala medier under #herthabloggen.

Projektet är ett samarbete med Stiftelsen Natur & Kultur

Vid kontakt angående Herthabloggen maila: herthabloggen@fredrikabremer.se

• hertha
  • herthabloggen