Fredrika Bremer Förbundet samlar toppolitiker i Båstad för tvådagarsseminarium om framtidens jämställdhet

Den 12-13 augusti anordnar Fredrika Bremer Förbundet den åttonde upplagan av Apelrydsseminariet. Temat för årets två fullspäckade dagar är Framtid och Jämställdhet. De frågor som kommer diskuteras är bland annat hur de jämställdhetspolitiska målen ska uppfyllas, jämställdhet inom reklam och media, framtidens utbildning samt jämställd stadsplanering.

– Det känns oerhört roligt att vi lyckats boka in så många ledande politiker och debattörer som, på olika sätt, arbetar dagligen för jämställdhet. Fredrika Bremer Förbundet är det äldsta jämställdhetsförbundet i Sverige och våra medlemmar har genom tiderna varit agendasättare inom viktiga politiska förändringar. Därför ska det nu bli oerhört spännande att blicka framåt och ta oss an framtidens jämställdhetsutmaningar och höra vad de medverkande ser som de främsta utmaningarna med detta arbete. Mixen av människor på scen är unik, en blandning av internationella tungviktare och kända personligheter, modeskapare och författare. Det här ska bli så spännande, säger Louise Lindfors, ordförande för Fredrika Bremer Förbundet.

Under det två dagar långa seminariet medverkar till exempel Anders Kompass, f.d. chef för FN:s kontor för mänskliga rättigheter i Genève, Helene Hellmark Knutsson, minister för högre utbildning och forskning, Nour El Refai, medieprofil, Linnea Engström, EU-parlamentariker (MP), Soraya Post, EU-parlamentariker (Fi!), Gulan Avci, politiker (L), Rosanna Dinamarca, politiker (V), Victoria Kawesa, politiker (Fi!) samt Kattes Feministgrupp från Katedralskolan i Lund.

Seminariet hålls årligen på Apelrydsskolan i Båstad, det är öppet för allmänheten och lockar åhörare från hela landet.