Louise Lindfors blir ny ordförande för Fredrika Bremer förbundet

Louise Lindfors arbetar som pressansvarig för Radioteatern på Sveriges Radio och driver även ett eget bokförlag med utgivning inom mänskliga rättigheter. Inom Fredrika Bremer förbundet vill hon värna kulturens roll i jämställdhetsdebatten. Yttrandefrihet, samtal och möten över gränser är nycklar till ett mer jämställt samhälle:

– Fredrika Bremer förbundet är en unik organisation i kraft av sin politiskt oberoende ställning, säger Louise Lindfors. Att vi agerat blåslampa under snart 130 år ger en naturlig tyngd, men ställer också krav på att våga tänka nytt och aldrig nöja sig. Det finns alltid nya utmaningar när det handlar om rättvisa mellan kvinnor och män! Minska löneskillnaderna, delat uttag av föräldrapenningen, delat ansvar hemma och högre representation av kvinnor i styrelser och på höga positioner inom näringslivet är frågor vi kommer fortsätta driva. Ett jämställt samhälle betyder en bättre värld för alla, och både killar och tjejer ska uppleva att de har makt att förändra och möjligheter att luckra upp stereotypa könsroller. Vi värnar kompanjonskapet; idén om att kvinnor och män gemensamt skapar en bättre värld, tillsammans!

För att nå ut till nya målgrupper har förbundet även valt in tre nya styrelseledamöter med profil inom hållbarhet och kompetens kring ungdomars engagemang: Rebecka Carlsson, tidigare språkrör för Grön Ungdom, Torbjörn Messing, arbetar med genus-, mångfalds- och skolforskningsfrågor på Sveriges Kommuner och Landsting och Emma Nilsson, kaospilot med fokus på ledarskapsutveckling och processledning och hållbarhet.

För mer information vänligen kontakta:

Ordförande Louise Lindfors
louiselindfors@gmail.com
+46 739 41 79 76

Kanslichef Wendela Zetterberg
kansli@fredrikabremer.se

Om Fredrika Bremer förbundet
www.fredrikabremer.se

• louise lindfors
  • jämställdhet
  • sveriges kommuner och landsting
  • grön ungdom