Nytt tema på Herthabloggen: Mod!

Herthabloggen, som lanserades 2015, digitaliserar världens äldsta feministiska tidskrift Hertha. Texter som skrivits i tidningen sedan 1859 publiceras genom bloggen för första gången digitalt. Bloggens redaktion lanserar återkommande ett nytt tema och denna gång är temat mod.

– Temat mod känns väldigt relevant just nu. Med den pågående presidentvalskampanjen och den senaste tidens abortdemonstrationer väcks frågan: vem har makten och vem har modet? Det nya temat mod följer naturligt det föregående temat makt och vi kommer med fokus på mod belysa viktiga texter och initiativ genom tiderna, kommenterar Mia Jonsson Lindell, redaktör för Herthabloggen.

– För oss innebär mod att som minoritet stå upp för sina rättigheter, att som majoritet fatta moraliskt riktiga beslut och att som medborgare reflektera över hur val och ställningstaganden påverkar din nästa. Mod är Zara Larssons övertygelse när hon står upp mot mäns hatstormar på sociala medier för att som ung tjej uttrycka politiska åsikter. Mod var kvinnorösträttsrörelsens oändliga envishet som hjälpte dem att fortsätta kämpa för en rättvis värld trots motstånd från den uteslutande manliga politiska scenen. Modet är när Maxida och Mimie Märak orädda kämpar för samers rättigheter att synas och höras i den offentliga debatten, säger Lovisa Hellsten, ny redaktör för Herthabloggen.

Herthabloggen har tidigare tagit sig an tre teman; kvinnlig rösträtt, kärlek och makt. Genom att återpublicera material från den tryckta tidningen sprider bloggen viktig kunskap om feminismens historia och kvinnorättskampens utveckling i Sverige och världen.

Om Herthabloggen:
Herthabloggen lanserades i december 2015. Syftet med bloggen är att tillgängliggöra det kulturhistoriska arv som tidningen Herthas äldre publikationer innehåller. Tidskriften Herthas Blogg drivs av Fredrika Bremer Förbundet och administreras av Mia Jonsson Lindell och Lovisa Hellsten. Projektet är ett samarbete med Stiftelsen Natur & Kultur.

Läs Herthabloggen här.

• Litteratur

• jämställdhet
  • feminism
  • genus
  • hertha

Fredrika Bremer Förbundet bildades 1884 och är en rikstäckande medlemsorganisation. Förbundet är partipolitiskt oberoende och religiöst obundet och sedan starten öppet för både kvinnor och män.

För mer information, följ oss på: