Pressinbjudan: Sara Danius tilldelas Fredrika Bremer Förbundets Eva Moberg-pris

Fredrika Bremer Förbundet delar årligen ut ett pris i Eva Mobergs namn till en pristagare som utmärkt sig särskilt inom jämställdhet, mänskliga rättigheter, fredsarbete och miljöfrågor.

Eva Moberg-priset 2018 tilldelas professor Sara Danius vid ett seminarium i Stockholm.

NÄR: 4 oktober kl. 18.00

VAR: ABF-huset i Stockholm, Sveavägen 41, Z-salen

ACKREDITERING FÖR JOURNALISTER: Kontakta Miriam Limås-Kollberg, miriam@fredrikabremer.se, tfn: 0732-554400

Vid seminariet deltar även förra årets pristagare Katarina Wennstam, Fredrika Bremer Förbundets ordförande Ulrika Kärnborg och Louise Lindfors som sitter i juryn för Eva Moberg-priset.

Varmt välkommen till ett samtal om författarskap och knytblusar som motgift mot patriarkatet, och en feminism som just nu befinner sig i motvind.

Om Eva Moberg-priset

Juryn, som består av experter inom kultur och jämställdhet, har i uppgift att tolka begreppet skribent brett. Priset kan tilldelas en författare, journalist, dramatiker, akademiker, serietecknare, konstnär, filmskapare eller musiker. Denna bredd ska spegla de fält inom vilka Eva Moberg var verksam och särskilt belysa kulturens roll som politisk röst.

Priset består av ett stipendium på 10 000 kronor och en publicering av text i tidskriften Herthas åttondemarsnummer, världens äldsta feministiska tidskrift, förbundets medlemstidning som Eva Moberg var chefredaktör för under åren 1960–1963.

• hertha

• Stockholm