Volvo och Leif Johansson tog emot Fredrikornas BRA-pris 2010 för världsunikt ledarutvecklingsprogram

Pressmeddelande   •   Nov 09, 2010 16:56 CET

Varje år delar Fredrika-Bremer-Förbundet ut ett BRA-pris till en organisation, företag eller person som visat att de stöder vårt arbete för jämställdhet i hem, yrkesliv och samhälle.

Idag mottog Leif Johansson, vd och koncernchef för Volvo, samt tidigare Volvo medarbetaren Louise Ekström Fredrikornas BRA-pris! De får priset för Walk the Talk som är ett världsunikt ledarutvecklingsprogram med genusperspektiv för män i AB Volvos företagsledningar. Volvos uppfattning är att man når ett snabbare resultat genom att vända sig till denna grupp av män som är starka förebilder och har alla möjligheter att fatta beslut.

På uppdrag av Leif Johansson har Louise Ekström ansvarat för och genomfört programmet som ger kunskap i jämställdhet och ledarskap. Walk the Talk borde bilda skola för andra storföretag.

Leif Johansson mottog med tacksamhet priset och betonade vikten av fortsatt arbete med målet att få fler kvinnor i ledande befattningar.

– I det nätverk som bildats av tidigare deltagare får man påfyllnad av sakkunskap och utbyter idéer om hur jämställdhetsarbetet kan påskyndas och fortgå; takten på ökningen av andelen kvinnor i ledande befattningar i näringslivet är ju fortfarande alldeles för låg, säger Louise Ekström.

Birgitta Wistrand, ordförande

Fredrika-Bremer-Förbundet