Zara Larsson prisas för sin feminism

Fredrika Bremer Förbundet, Sveriges äldsta jämställdhetsförbund, delar årligen ut ett BRA-pris för att hedra en organisation, företag eller person som utfört exceptionella insatser för jämställdhet. BRA-priset 2018 tilldelas sångerskan och världsartisten Zara Larsson med följande motivering:

”Zara Larsson är en modern feminist och orädd samhällsdebattör som säger vad hon tycker. Hon vill att folk ska lyssna på henne – och hon får folk att göra det. Zara Larsson kämpar för att kvinnor ska våga ta plats och hon har deltagit i metoodebatten på ett modigt och engagerat sätt. Zara Larsson är en viktig förebild för unga tjejer och kvinnor.”

– Det känns fantastiskt hedrande. Jag gör det här tillsammans med alla som deltar i debatten och stöttar och delar det jag skriver. Det är de som gör detta möjligt. Nu blir jag ännu mer peppad att ta mig ut i världen och fortsätta den feministiska kampen, säger Zara Larsson vid prisutdelningen.

– Fredrika Bremer Förbundet har arbetat för kvinnors rättigheter sedan 1884. Vårt BRA-pris är vårt absolut finaste pris. Det utses nämligen av våra medlemmar och pristagaren röstas fram på förbundets årsmöte. Zara Larssons tydliga feministiska hållning inspirerar över generationer av feminister. Hennes starka engagemang är en välbehövd injektion av feministiskt hopp, kommenterar Fredrika Bremer Förbundets ordförande Ulrika Kärnborg.

– Jag är främst fascinerad av att hon blev feminist i så unga år och att hon använder sin stora plattform för ett så viktigt budskap. Hon är en inspirerande förebild för ungdomar, säger Margareta Östlind, medlem i Fredrika Bremer Förbundet sedan 1980 som nominerade Zara Larsson till BRA-pristagare vid förbundets årsmöte 2018.

Om BRA-priset:
BRA-priset är ett jämställdhetspris som har delats ut årligen sedan 1982 av Fredrika Bremer Förbundet. Nomineringar till priset sker av förbundets medlemmar inför årsmötet där beslut fattas om årets vinnare. Avsikten är att premiera och hylla personer eller projekt som stärkt utvecklingen av jämställdhet i synnerhet och flyttat fram positionerna för mänskliga rättigheter i allmänhet i Fredrika Bremer Förbundets anda.

• Stockholm