Dyrast att sympatisera med Miljöpartiet

Pressmeddelande   •   Sep 04, 2018 08:00 CEST

Valrörelsen är i full gång och många väljer att visa sitt stöd för ett politiskt parti genom att köpa deras prylar och kläder. Men beroende på vilket parti du stödjer kan priser och utbud i partiernas webshopar skilja sig rejält när du handlar över nätet. För fyra av de vanligaste produkterna skiljer det 500 kronor mellan det billigaste och det dyraste politiska partiet. En del partier har också rättvisemärkta varor, andra säljer sina saker helt utan materialbeskrivning, visar en jämförelse gjord av den privatekonomiska tjänsten Zmarta.

Partierna tjänar in stora pengar på försäljningen i webshoparna[1] och genom utvalda produkter har varje parti hittat sin nisch. Men vad får en sympatisör betala för de olika produkterna och är de miljö- och rättvisemärkta?

Zmarta har tittat på de fyra vanligaste produkterna i Riksdagspartiernas webshopar; knappnål, t-shirt, luvtröja och nyckelband. Undersökningen fokuserar på de billigaste produkterna vi kan hitta inom de utvalda kategorierna, sedan på vilka av dessa produkter som är miljö- och rättvisemärkta. Produkter som endast säljs i flerpack över två har uteslutits i jämförelsen.

Resultatet visar att det genomsnittliga priset för en beställning på samtliga fyra produkter är 590 kr inklusive frakt och porto. Det är totalt 500 kr billigare att lägga en beställning hos SD jämfört med MP. Å andra sidan är kläderna från MP:s webshop rättvisemärkta, till skillnad från flera andra partier.

Av de produkter som har jämförts är kläderna från MP och S rättvisemärkta. Ingen av produkterna som jämförts har en miljömärkning [2]. I SD:s och KD:s webshopar finns ingen materialbeskrivning överhuvudtaget. De övriga partiernas produkter som ingår i jämförelsen har materialbeskrivning, men inte någon miljö- eller rättvisemärkning.

"Partierna tjänar in mycket på sina webshopar. Vi förstår ju att den här jämförelsen inte förändrar vilket parti man sympatiserar med, utan syftet är att ge konsumenten transparens gällande pris, miljö och rättvisa", säger Mattias Hallgrim, marknadsdirektör på Zmarta.

Mattias Hallgrim, CMO (marknadsdirektör), Zmarta Group
070 918 87 41, mattias.hallgrim@zmartagroup.com

Om jämförelsen
Zmarta har undersökt lägstapriset på fyra av de vanligaste produkterna i Riksdagspartiernas webshopar och som finns tillgängliga för privatpersoner online; t-shirt, luvtröja, knappnål och nyckelband. Efter att Zmarta identifierat den billigaste produkten inom de utvalda kategorierna undersöktes om produkten var miljö- eller rättvisemärkt. Informationen inhämtades 3 september 2018. De webshopar som varit föremål för jämförelsen är partiernas officiella.

Zmarta har uteslutit produkter som endast går att köpa i flerpack över två för en rättvis jämförelse. Produkterna kan därför finnas med i utbudet men de går endast att köpa i flerpack över två och då står det ”saknas” i tabellen. I de fall som ett av partierna har saknat en produkt har Zmarta adderat det genomsnittliga priset för de andra produkterna inom samma kategori på totalpriset, för att få fram ett totalpris, men skrivit ut att produkten saknas.

Innehållet i jämförelsen har enbart utarbetats i syfte att informera och innebär ingen förbindelse från Zmartas sida kring informationens aktualitet från tid till annan. Vi på Zmarta gör vårt yttersta för att säkra att det alltid är korrekt uppdaterad information i jämförelsen och hemsidan, men ger emellertid ingen, varken uttrycklig eller underförstådd, garanti för jämförelsens innehåll, vad gäller korrekthet och/eller fullständighet. Ingenting i jämförelsen skall tolkas som råd eller uppmaning från Zmarta att fatta beslut utifrån informationen. Zmarta förbehåller sig rätten att radera, redigera eller lägga till innehåll på hemsidan samt att ta bort hemsidor eller delar av dem utan förvarning om vi anser det nödvändigt. För mer information om hur undersökningen genomförts, kontakta Zmarta.

[1]https://www.svt.se/nyheter/inrikes/fidgetspinners-och-lotterier-sa-havar-partierna-in-pengar-till-partikassan

[2]De märkningar som har identifierats för produkterna är FairWear, Fairtrade och Oeko-Tex 100. De är inte miljömärkningar, enligt Naturskyddsföreningen

Zmarta Group erbjuder konsumenttjänster inom bank, försäkring och elavtal. I företagsgruppen ingår bland annat Zmarta, Elskling, Freedom Finance och Centum. Företaget grundades 1999, har 200 anställda och kontor i Stockholm, Ängelholm, Helsingfors, Oslo och Hamburg. Zmarta Group ägs av medieföretaget Bauer Media Group.

By submitting the comment you agree that your personal data will be processed according to Mynewsdesk's <a href="http://www.mynewsdesk.com/se/about/terms-and-conditions/privacy_policy">Privacy Policy</a>.