Renovering, bil och tandläkarbesök vanligaste orsakerna till att äldre tar konsumtionslån

Pressmeddelande   •   Maj 11, 2016 09:00 CEST

Bland svenskar över 65 år är renovering av hemmet den vanligaste orsaken bakom konsumtionslån, men nästan en av tio tar lån för att finansiera tandläkarbesök. Bland yngre är det istället bilköp som är den vanligaste orsaken till att låna, visar en ny rapport från Zmarta Group.

Hela 33 procent av svenskar i åldern 18-24 som tar konsumtionslån gör det för att finansiera bilköp. Det visar Zmarta Groups lånebarometer som kartlagt marknaden för konsumtionskrediter genom att analysera tiotusentals utbetalda lån under 2015.

Ju äldre låntagarna blir, desto mer sjunker andelen som lånar till bilköp, medan andelen som lånar till renovering och tandläkarbesök istället ökar. Hela 24 procent av de över 65 år som tar konsumtionslån gör det för att renovera hemmet, och nästan en tiondel (9 procent) lånar för att finansiera tandläkarbesök.

”I takt med att vi blir äldre förändras ändamålen för konsumtionslånen. Mest uppseendeväckande är kanske att en tiondel av lånen bland de äldre tas för att betala tandläkarbesök”, säger Björn Lander, VD för Zmarta Group som erbjuder förmedlingstjänster för såväl nya lån som omläggningslån för att samla befintliga krediter, samt försäkring och andra finansiella tjänster.

Förutom billån tar unga i högre grad än övriga lån för att finansiera investeringar (5,6 procent), bröllop (3,3 procent) och studier (2,3 procent).

Stora skillnader mellan åldersgrupper
Snittbeloppet för ett konsumtionslån är som högst i gruppen 35-49 år, för att sedan minska. Svenskar i åldern 18-24 år lånade i snitt 63700 kronor förra året, medan snittlånet för åldersgruppen 35-49 var 89093 kronor. För de över 65 år sjunker snittlånet till 63 395 kronor.

Därför lånar svenskarna:

Ändamål 18-24 år 25-34 år 35-49 år 50-64 år 65+ år
Bil 33,5 % 23 % 22 % 20 % 17 %
Renovering 7,8 % 13 % 20 % 22 % 24 %
Möbler 7,6 % 9 % 7 % 8 % 7 %
Semester 6,4 % 6 % 7 % 5 % 4 %
Investering 5,6 % 5 % 4 % 3 % 2 %
Företag 2,5 % 5 % 5 % 4 % 2 %
Bostad 4,5 % 6 % 6 % 6 % 4 %
Tandläkare 0,9 % 2 % 3 % 5 % 9 %
Bröllop 3,3 % 2 % 1 % 0 % 0 %
Båt 0,4 % 0 % 1 % 1 % 0 %
Operation 2,4 % 2 % 1 % 1 % 1 %
Vitvaror 0,1 % 0 % 0 % 1 % 1 %
Studier 2,3 % 1 % 1 % 0 % 0 %
Övrigt 22,8 % 25 % 22 % 24 % 26 %
Så mycket lånar de:
Snittlån 18-24 25-34 35-49 50-64 65+
SEK 63 699 83 036 89 093 80 990 63 395

Ta del av hela rapporten här: https://www.zmarta.se/static/fm/lanebarometern-2015.pdf

Björn Lander, VD, Zmarta Group
0736 73 18 99, bjorn.lander@zmartagroup.com

Om Zmarta Groups lånebarometer
Zmartas lånebarometer syftar till att ge en ökad förståelse om marknaden för konsumtionskrediter i Sverige. Rapporten är unik i sitt slag då den baseras på verkliga data från tiotusentals utbetalda lån under 2015. Rapporten undersöker inte bostadslån utan enbart konsumtionskrediter baserat på utbetalda lån från etablerade långivare efter genomförd kreditprövning. Rapporten inkluderar inte den typ av lån som vanligtvis kallas sms-lån.

Zmarta Group erbjuder konsumenttjänster inom bank och försäkring. I företagsgruppen ingår bland annat Zmarta, Freedom Finance och Centum. Företaget grundades 1999, har 200 anställda och kontor i Stockholm, Ängelholm, Helsingfors, Oslo och München. Zmarta Group ägs av H.I.G. Capital.

Läs mer på www.zmartagroup.com.