Stockholm ger dig flest singlar för kvadratmeterpriset

Pressmeddelande   •   Feb 13, 2017 13:30 CET

Varje år köps bostäder för i snitt 226 miljarder kronor i Sverige[1]. Att investera i en bostad är ett stort beslut och det är många faktorer som ska vägas mot varandra, exempelvis balkong, sjöutsikt eller kakelugn. Ett annat skäl att flytta kan vara för att hitta kärleken, något som kan värderas ännu lite högre inför alla hjärtans dag. Chansen att hitta den rätta varierar dock beroende på var man väljer att slå sig ner. Var är antalet singlar egentligen flest i förhållande till köpeskillingen? Trots landets högsta kvadratmeterpris visar Zmartas nya singelstadsindex att en kvadratmeter i Stockholm ger flest singlar för pengarna.

I undersökningen jämför Zmarta antalet singlar i Sveriges tio största städer med snittpriset för en kvadratmeter i respektive kommun. Att Stockholm kammar hem förstaplatsen trots sina 71 949 kronor per snittkvadratmeter kan ses i ljuset av huvudstadens svårslagna singelutbud. Andelen singelhushåll i Stockholm är 43 procent, vilket är störst andel i landet och bland de högsta i Europa. Detta gör Stockholm, trots ett dyrt kvadratmeterpris, till ett prisvärt val för den som prioriterar ett stort antal singlar i förhållande till sin bostadsinvestering.

”Att köpa bostad är för de flesta av oss ett stort beslut, med många faktorer som ska vägas emot varandra. För den som är singel kan chansen att träffa andra singlar väga tungt, och vi hoppas kunna hjälpa dessa både hitta rätt bostad och springa på kärleken”, säger Mattias Hallgrim, marknadsdirektör på Zmarta.

I alla hjärtans dag-tider kan informationen vara nyttig för bostadspekulanten som vill minimera slumpens inflytande över kärlekschanserna. Vetskap om singelstadsindexets klara vinnare och förlorare kan bidra till ett smart beslut. Med ett förhållandevis högt kvadratmeterpris och ett lågt antal singlar intar Jönköping jumboplatsen. I förhållande till jämförelsens toppstad Stockholm har Jönköping bara en tredjedel så många singlar i förhållande till kvadratmeterpriset. Även Uppsala ligger illa till i jämförelse med huvudstaden, mycket på grund av ett högt kvadratmeterpris trots stadens storlek.

”Man ska dock inte stirra sig blind på antalet singlar för kvadratmeterpriset. Att spara in på bostadskostnaden i förhållande till singelutbudet ger utrymme i plånboken för exempelvis fler rosor och godare choklad, vilket man inte ska underskatta värdet av”, säger Mattias Hallgrim.

Zmartas singelstadsindex

Stad Antal singlar för kvadratmeterpriset
1. Stockholm 2,48
2. Göteborg 2,32
3. Malmö 2,23
4. Linköping 1,55
5. Västerås 1,18
6. Helsingborg 1,14
7. Örebro 1,13
8. Norrköping 1,04
9. Uppsala 0,92
10. Jönköping 0,80

Se hela sammanställningen på zmarta.se/zmartaindex.

Mattias Hallgrim, CMO (marknadsdirektör) Zmarta Group
070 918 87 41, mattias.hallgrim@zmartagroup.com

Om undersökningen
Undersökningen baseras på data från Svensk Mäklarstatistik från januari 2017 samt data från Statistiska centralbyrån från fjärde kvartalet 2015. Indexet har konstruerats genom att dividera antalet personer boende i singelhushåll med snittkvadratmeterpris för respektive kommun.

[1] Total omsättning fastigheter 2011-2015, enl. SCB

Zmarta Group erbjuder konsumenttjänster inom bank och försäkring. I företagsgruppen ingår bland annat Zmarta, Freedom Finance och Centum. Företaget grundades 1999, har 200 anställda och kontor i Stockholm, Ängelholm, Helsingfors, Oslo och München. Zmarta Group ägs av medieföretaget Bauer Media Group.