Volution Holdings Ltd. förvärvar Fresh AB

Volution Holdings Ltd. har den 3 oktober 2012 förvärvat Fresh AB i Gemla. Inom Volution Holdings Ltd. återfinns de i Storbritannien marknadsledande ventilationsföretagen Vent-Axia Group Ltd och Manrose Manufacturing Ltd. ”Vi tror på betydande synergieffekter mellan ventilationsföretagen”, menar Fresh AB’s ägare Peter Iburg och Patrik Dahlberg. ”Med tillgång till ett betydligt bredare produktsortiment kan vi bidra till våra kunders önskan om tillväxt med hjälp av energieffektiva ventilationslösningar såväl som toppmodern design och större utvecklingsresurser”. Med Volution som ägare får Fresh tillgång till 75 års erfarenhet av ventilationslösningar och ökade, trygga resurser i form av kapital och kompetens för att driva tillväxt och långsiktigt investera i en allt viktigare bransch med nya, kommande krav på mer energieffektiva lösningar.

Volution Holding Ltd är en marknadsledande aktör inom bostadsventilation i Storbritannien. Volution omsatte 2011 125 M € och har idag 750 medarbetare. Fresh AB är en marknadsledande aktör inom bostadsventilation i Skandinavien och har dotterbolag i Norge och Kina. Fresh-gruppen omsatte 2011 136 M SEK och har idag 65 medarbetare.

• Miljö, energi

Fresh AB är en av Skandinaviens ledande leverantörer av ventilationsprodukter. Vi har sedan 70-talet levererat högkvalitativa lösningar och system för en bättre innemiljö till kunder över hela världen.

Våra lösningar är konstruerade och tillverkade med optimal kvalitet för en hög driftssäkerhet och lång livslängd. Med en egen konstruktionsavdelning och tillverkning erbjuder vi korta ledtider och en hög flexibilitet.

Skandinavien är den starka marknaden men företaget eller dess dotterbolag är även verksamma på exportmarknader utanför Skandinavien såsom Tyskland, Storbritannien, Holland och Japan.

Företaget grundades 1969 i Gemla utanför Växjö i Småland, där det fortfarande är verksamt.

Antal medarbetare är 65 personer och omsättningen är ca 140 Mkr SEK.

Eva Thunholm

Presskontakt VD +46 70-510 92 40