Nyhet -

​Flodskörden närmar sig - Uppföljaren till det prisbelönta rollspelet Ur Varselklotet släpps i vår

”Slingan är nedlagd, experimentet övergivet och området har köpts upp av ett stort företag. Livet har återgått till det normala när landskapet och källare plötsligt översvämmas av iskallt, brunt vatten som väller ut ur den underjordiska anläggningen. Rykten sprids i klassrum och på skolgårdar, berättelser om översvämningen och hur den har fört något med sig. En sak står klar: det förflutna är inte redo att glömmas.”

Välkommen tillbaka till Slingans vidunderliga värld. Men saker är annorlunda nu, Flodskörden närmar sig. Den efterlängtade uppföljaren till det internationellt prisbelönade rollspelet Ur varselklotet släpps i vår.

Tiden är inne att fortsätta berättelsen in i 1990-talet, de stora förändringarnas årtionde. Det här är berättelser om ungdomsårens prövningar, om mobbning, första kyssar och om att hitta sig själv – och robotar.

Spelet Flodskörden är baserat på konstnären och författaren Simon Stålenhags fantastiska värld i konstboken med samma namn och skapat av de svenska utvecklarna Fria Ligan förlag. I rollspelet får du kliva in i rollen som tonåring i ett alternativt svenskt 1990-tal präglat av förändring – och katastrof. Men trots allt som pågår fortsätter livet som tidigare. Du går till skolan, blir olyckligt kär, försöker undvika mobbarna och gör allt du kan för att fly från den grå vardagen. Men så börjar tonåringar försvinna spårlöst eller hittas döda. Du och dina vänner bestämmer er för att försöka lösa mysteriet.

Flodskörden rollspelet är en vuxnare och mörkare spelupplevelse baserad på Simon Stålenhags retrofuturistiska världsbygge. Du kan välja att skapa en helt ny karaktär eller fortsätta din spelkampanj från Ur Varselklotet rollspelet och låta din karaktär växa upp och bli tonåring. Men det finns en avgörande skillnad i uppföljaren, den här gången kan du dö…

Titta på Flodskörden trailern

Om konstnären och författaren Simon Stålenhag

Om spelförfattaren Nils Hintze

Om rollspelet Ur Varselklotet
Det internationellt prisbelönade rollspelet Ur Varselklotet bygger på Simon Stålenhags konstböcker om ett alternativt, svenskt 1980-tal. Rollspelet vann fem Gold ENnies - rollspelens "Oscars" - för bland annat Bästa Spel på spelmässan Gencon 2017 och tre Golden Geek Awards 2017 för Bästa Spel.

FÖRHANDSKOPIA & INTERVJUER

Vill du få tillgång till en digital förhandskopia av rollspelet eller intervjua förlagets författare?

• bordsrollspel
  • flodskörden