Hyllade konstnären och författaren Simon Stålenhag är tillbaka med romanen Passagen

Efter en rekordartad Kickstarter-kampanj i somras släpper Fria Ligan förlag nu den internationellt hyllade författaren och illustratören Simon Stålenhags nya retrofuturistiska konstbok PassagenÅret är 1997. En tonåring är på rymmen genom ett dystopiskt USA tillsammans med en robot. Längs vägarna reser sig vraken efter enorma krigsdrönare tillsammans med skräpet från ett högteknologiskt konsumtionssamhälle i förfall.

Passagen är en narrativ konstbok där Simon Stålenhag riktar sin blick mot Amerika. Hans två första böcker Ur varselklotet och Flodskörden, som skildrar fantastiska maskiner och varelser i en typisk svensk vardag under 80- och 90-tal, har gjort Stålenhag till en av världens mest eftertraktade visuella historieberättare.

Utgivningen av Passagen finansierades av en internationell crowdfunding via Kickstarter i somras. Över 5000 människor världen över deltog och kampanjen samlade in drygt 3,1 miljoner kronor. Passagen kommer att ges ut även internationellt vid ett senare tillfälle, med den engelska titeln The Electric State.

Ur varselklotet (2014) och Flodskörden (2016), båda utgivna av Fria Ligan, har hyllats både i Sverige och utomlands. Den ansedda tidningen The Guardian korade Ur varselklotet till en av tidernas bästa dystopier, i sällskap med Franz Kafkas Processen och Andrew Niccols Gattaca.

Simon Stålenhags evokativa och filmlika bildspråk har väckt uppmärksamhet även i film- och datorspelsvärlden. Han har verkat som konceptillustratör och manusförfattare i ett flertal projekt. Stålenhag har medverkat i Searching for Sugarman (regisserad av Malik Bendjeloull) och i datorspel så som Ripple Dot Zero (2013).

Vill du beställa recensionsexemplar eller intervjua förlagets författare?

• passagen
  • kickstarter
  • the electric state
  • forbidden lands
  • konstbok
  • illustratör
  • bokförlag
  • flodskörden

Om Fria Ligan

Fria Ligan är ett förlag som ger ut fantastik i olika former. Vi publicerar skönlitteratur, konstböcker och spel som öppnar dörrar till främmande världar och lockar läsaren att utforska dem. Vi är övertygade om att fantastikens speglar – skrattets, fascinationens och skräckens – kan visa oss vår egen världs historia och samtid från nya vinklar, och hjälper oss att få syn på sådant som annars är dolt.

Välkommen att besöka oss på FRIALIGAN.SE